Поділитись:

Як говорити з дітьми про вибори

Неділя, 18 жовтня 2020, 08:14
Як говорити з дітьми про вибори

У людних місцях та біля входу в метро з’являються люди з газетами в руках, з білбордів усміхаються якісь обличчя з гучними обіцянками, відео на YouTube все частіше переривається «новими знайомими» з білбордів. Ці ознаки свідчать безапеляційно, що насуваються чергові вибори, пише "Освіторія". Інформаційної атаки не уникнути. Нам, дорослим, може здаватися, що ми просто обговорюємо якусь чергову «шок-новину». Але якщо десь поруч перебуває дитина — будьте певні, вона ловить кожне ваше слово і кожну емоцію. То як краще розповідати дітям про свідоме громадянство вже змалечку?

Основні посили для молодшого шкільного віку

Молодшим дітям пояснити основи можна такими тезами:

Ми живемо у вільній країні, де час від часу відбуваються вибори Президента, народних депутатів, мерів та інших людей на важливу державну роботу.

Державна робота – це така робота, яка забезпечує існування нашої країни, створює закони, важливі для функціонування школи, дитячого садочка, дитячої поліклініки, лялькового театру, музею, тролейбуса, патрульних поліцейських, військових і ще багатьох-багатьох інших установ і організацій.

Державна робота – це дуже відповідальна місія, і тому для неї потрібно обрати найкращих людей. Ось чому підготовка до виборів і похід на самі вибори є дуже важливими, і ми маємо максимально уважно до них поставитись.

Часом буває, що людина, обрана на певну посаду, не повністю справляється з виконанням усіх обов’язків. Тому ми маємо бути пильними і перевіряти час від часу, чи виконується обіцяне, нагадувати про важливі речі і виступати з ініціативою громадських проєктів. Не варто втрачати час для їх вирішення аж до наступних виборів.Доречним буде пов’язати процес державних виборів з виборами президента чи лідера класу. Показати, як наш вибір впливатиме на діяльність класу протягом цілого року.

Цікаву добірку окремих вправ та заходів саме для молодшого шкільного віку пропонує методичний посібник з громадянської та парламентської просвіти «Мій Парламент: розумію і впливаю».

Велика добірка методичних ідей та конкретних планів з їх реалізації відповідно до навчального предмета та віку учнів є в Тулбоксі для вчителів від Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа».

Як говорити про вибори зі старшими дітьми

Щодо середнього та старшого шкільного віку – вкрай важливо розвивати медіаграмотність та критичне мислення, давати чіткі сценарії фактчекінгу.

Основне правило тут – жодного читання/лайкання/поширення новин (особливо політичних!) у соцмережах!

«Фабрики ботів» зараз – звичне явище, а підробити чийсь офіційний акаунт, запустити фейк чи джинсу (проплачені статті в медіа без маркування реклами) стає в рази простіше, якщо звичайний користувач просто «проглядає» новину або орієнтується на великі літери в заголовку.Можна організувати окреме заняття, присвячене саме напрацюванню навички перевірки інформації.

Принципово інша річ – стеження за медійною кампанією певного кандидата чи політичної партії — наскільки вона послідовна, чи відчувається агресія щодо інших кандидатів, певних суспільних груп.

Також вартує пошукати інформацію про певного кандидата на інших вебресурсах, порівняти як один і той самий епізод його діяльності подається чи замовчується.

Слід особливо підкреслити, що місцеві вибори цьогоріч відбуватимуться за новим Виборчим кодексом і за нового адміністративно-територіального поділу України. Тому місцеві депутати і голови отримають значно більші повноваження.

Деталі можна всім класом досліджувати на новому вебпорталі ЦВК: Просвіта. Навчальний матеріал подаємо у форматі віртуального чату, у якому відомі історичні постаті обговорюють важливість виборів та їхні особливості. З учнями можна запланувати таку активність, використовуючи схожий формат соцмереж.

А для повсякденного впливу і моніторингу процесу дотримання передвиборчих обіцянок потрібно опанувати матеріали методичного посібника «Інструменти впливу громадян на місцеву владу».

Граємо у вибори

Цікаві активності пропонує міжнародний проєкт «М18 (Менші за 18) — Ми можемо більше! Для активної громадянської участі молоді в Східній Європі». Його вже 5 років проводить ГО «Агенція розвитку освітньої політики» спільно з німецькою організацією DRA (Deutsch-Russischer Austausch) та іншими міжнародними партнерами.Формати активностей:

Київський дитячо-юнацький форум (за зразком «Berliner JugendForum»), який цьогоріч відбудеться, в основному, онлайн 9–10 жовтня та з кількома локаціями на свіжому повітрі і дотриманням усіх санітарно-гігієнічних норм.

Конкурс молодіжних проєктів, палітра можливостей активної громадської участі для молоді, мотиваційні спікери (політики, лідери думок, представники громадянського суспільства) та корисні воркшопи. Детальніше — програма та реєстрація.

Всеукраїнська імітаційна гра-вибори, яку традиційно проводять перед реальними виборами. Методичні рекомендації щодо проведення цьогорічної гри-моделювання «Я обираю місцеву владу» та «Я обираю свого мера» — тут. Вона пройде 10–22 жовтня. Проєкт – освітній і політично нейтральний. Основна мета – виховувати критичне мислення та формувати громадянські компетентності учнівської молоді.

Суть гри – імітується реальний виборчий процес. Для цього створюють та навчають учнівську виборчу комісію, облаштовують приміщення для голосування та окремі кабінки, проводять повноцінне голосування з видачею бюлетенів строго за документом, що посвідчує особу, та підрахунком голосів з екзитполами, спостерігачами тощо. Все, як у чинному законодавстві. Можна проглянути відео, як голосування відбувалось у 2019 році, тут.

Учасники беруть реальні програми справжніх партій/кандидатів, створюють їх синопсис та, щоб уникнути будь-яких звинувачень у маніпуляціях, відбувається шифрування – «Партія А», «Партія Б»… Таким чином учні голосують саме за зміст і смислові сенси, що є ключовим для формування свідомого громадянського суспільства.

 

 
Надрукувати
мітки:
коментарів