Поділитись:

Одного пацієнта рахують двічі: що не так з аудитом Луцької стоматполіклініки (фото)

Автор: Міла Роспопа |
Четвер, 20 жовтня 2022, 08:30

У Луцьку провели аудит комунальної стоматполіклініки після того, як наприкінці літа міський голова висловив незадоволення роботою медзакладу. Ішлося, зокрема, про те, що поліклініка належно не звітує про поліковані зуби, «гроші ідуть повз касу», а працюють у закладі немісцеві фахівці. 

Публічна критика очільниці комунального підприємства «Луцька міська клінічна стоматологічна поліклініка» Світлани Черниш трапилася на фоні конфлікту, який триває всередині закладу. Так, в кінці травня заклад отримав нового медичного директора – Любов Яковчук-Качмар. Як стверджують медики, вона почала висувати чимало зауважень як до працівників стоматполіклініки, так і до її директорки. 

Аудит роботи медзакладу провів департамент фінансів Луцької міської ради, і результати оприлюднили у соціальних мережах та ЗМІ раніше, ніж він потрапив до головного медика громади. Про що свідчать результати аудиту, чому директорка стоматполіклініки їх спростовує, та як зараз працює медзаклад, дізнавалися журналісти сайту новин Луцька та Волині «Конкурент».

 

ЗА ЩО ПЛАТИТЬ МІСТО

Із загальних відомостей про комунальне підприємство «Луцька міська клінічна стоматологічна поліклініка» дізнаємося, що засновником і власником підприємства є Луцька міська територіальна громада в особі Луцької міської ради. Відповідно до статуту, підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку. Його створили з метою надання кваліфікованої стоматологічної допомоги та послуг населенню громади, за податки якого і утримується поліклініка. 

У структурі стоматполіклініки функціонують рентгенологічний, фізіотерапевтичний кабінети, два ортопедичних, одне хірургічне і три терапевтичні відділення, одне з яких фінансується за рахунок бюджету Луцької громади та створене для надання послуг пільговим категоріям населення.

Із бюджету Луцької громади стоматологічна поліклініка отримує кошти відповідно до програми підтримки учасників бойових дій, добровольців, членів їхніх сімей, програми «Здоров’я мешканців» і програми щодо фінансової підтримки комунальних підприємств. Так, у 2021 році на реалізацію пільгової програми надання стоматологічної допомоги військовослужбовцям, зокрема на зубопротезування, з бюджету громади підприємство одержало 887,5 тисячі гривень. На реалізацію програми «Здоров’я мешканців» – 2,929 мільйона гривень. Цього року на ці програми передбачено 951,1 тисячі гривень і 2,312 мільйона гривень відповідно.

До того ж, на оплату комунальних послуг і енергоносіїв із бюджету Луцької громади у 2021 році підприємству виділили 788,2 тисячі гривень, а цього року на ці витрати передбачено 1,239 мільйона гривень.

Основні цифри:
Протягом 2021 року лікарі підприємства прийняли 118 119 пацієнтів, зокрема 37 992 первинних, наклали 51 317 пломб, провели 25 834 санації, 23 995 видалень і 4075 операцій. За шість місяців 2022 року було прийнято 36 217 пацієнтів, зокрема 14 923 первинних, накладено 20 238 пломб, проведено 9897 санацій, 9259 видалень і 1646 операцій.
  • Чистий прибуток стоматологічної поліклініки в Луцьку за 2021 рік становить 162,6 тисячі гривень, а прибуток за перше півріччя цього року – 937,6 тисячі гривень.
  • Доходи підприємства за минулий рік складають 37,534 мільйона гривень, а доходи за шість місяців цього року – 23,746 мільйона гривень.
  • Витрати стоматполіклініки за 2021 рік сягають 37,371 мільйона гривень, а за перше півріччя 2022-го – 22,808 мільйона гривень.

ПОСЛУГИ МАЮТЬ БУТИ ДОРОЖЧИМИ?

Серед порушень, які показали результати аудиту – зношеність медичного обладнання, проблеми з обліком пацієнтів, через що поліклініка начебто недоотримала з державного бюджету значні суми коштів, а також занизька вартість послуг. 

«Слід відзначити високий рівень зносу машин, обладнання, інструментів, які використовуються при наданні послуг лікарями. Зокрема, терапевтичне відділення №1 відсоток зносу – 57%, терапевтичне відділення №3 – 81%, терапевтичне відділення №4 – 69%, ортопедичне відділення №1 – 65%, ортопедичне відділення №2 – 74%. При цьому якщо в калькуляціях цін на стоматологічні послуги на 2021 рік на розвиток матеріально-технічної бази було закладено 20% собівартості, то на 2022 рік цей відсоток зменшено до 10%», – ідеться в даних аудиту. 

Клініка отримує від Національної служби здоров’я України компенсацію за надання ургентної допомоги пацієнтам. Однак, аудитори з'ясували, що у звіт про надання ургентної допомоги інформаційної системи «МедЕйр», відповідно до якого держава нараховує цю компенсацію, внесені дані не про всіх пацієнтів. Так, згідно з інформацією первинної облікової документації «Щоденник обліку роботи лікаря-стоматолога (стоматологічної поліклініки, відділення, кабінету)», кількість пацієнтів, які отримали невідкладну допомогу 2021 року, становить 18 197 осіб, а у звіт «МедЕйр» внесено тільки 9696 осіб. Протягом першого півріччя 2022 року йдеться про 6957 та 3884 пацієнтів відповідно.

Від НСЗУ у 2021 році підприємство отримало 4,131 мільйона гривень оплати за медичні послуги, за шість місяців цього року – 500,398 тисячі гривень.

Результати  аудиту свідчать про те, що у цілому стоматполіклініка втратила можливість отримати оплату за надання ургентної допомоги у 2022 році розрахунково в сумі 1,047 мільйона гривень. Цьогорічна ситуація призведе до недоотримання коштів від НСЗУ і наступного року.

Найголовніше зауваження, яке показали дані аудиту – нижча за ринкову ціна на послуги у стоматполіклініці. 

Фахівці з'ясували, що у 2021 році середня ціна за накладення пломби в терапевтичному відділенні №3 становила 305,67 гривні, за накладення пломби в терапевтичному відділенні №4 – 352,10 гривні, за видалення зубів у хірургічному відділенні – 96,92 гривні. Проаналізувавши касові чеки, наряди про виконану роботу калькуляцію цін і тарифів, ціни на послуги мали б становити 444-463 гривні за накладення пломби та 185 гривень за видалення зубів.

Цьогоріч середня ціна за накладення пломби в терапевтичному відділенні №3 становить 530,68 гривні, за накладення пломби в терапевтичному відділенні №4 – 614,51 гривні, за видалення зубів у хірургічному відділенні – 207,99 гривні. Натомість тарифи мали б становити 590, 630 та 387 гривень відповідно.

Повністю ознайомитися з результатами аудиту можна тут:

ПОЛІКЛІНІКА ВСЕ ЗАПЕРЕЧУЄ

Директорка стоматполіклініки Світлана Черниш у розмові з нашими журналістами пояснила, що результати аудиту багато в чому некоректні та підривають авторитет медзакладу. За її словами, ці припущення зроблені на підставі усереднення цін і послуг, без урахування специфіки роботи лікаря-стоматолога-терапевта, лікаря-стоматолога-хірурга, без розуміння сутності надання послуг за програмою медичних гарантій, що фінансується з НСЗУ.

Директорка нагадала, що стоматполіклініка є некомерційним комунальним підприємством, і тому в першу чергу для закладу важливо, щоб послуги були доступними для лучан. 

«Я дію, як керівник, згідно статуту. В статуті написано, що ми – неприбуткове комунальне підприємство, створене для вирішення соціальних проблем і інших завдань, які перед нами ставлять, без одержання прибутку. Щоб ми отримували прибуток – треба піднімати тариф і перекладати всі ці проблеми на наших мешканців. А в нас і так недешеві послуги у поліклініці, адже для того, аби утримувати такий великий колектив, вчасно виплачувати зарплату, щоб купувати розхідні матеріали та обладнання, потрібні кошти», – каже вона. 

Світлана ЧернишСвітлана Черниш
 

Світлана Черниш спростовує кілька головних зауважень, які зробили аудитори. Найперше – про недоотримання коштів від НСЗУ через нібито неналежний облік пацієнтів. Директорка пояснює, що часто пацієнт приходить спершу до стоматолога-терапевта, а вже потім – до стоматолога-хірурга або ортопеда. І хоч це один і той самий пацієнт, кожен з лікарів вносить його у свій особистий облік. Лікарі заповнюють форму первинної облікової документації №039-2/о, куди вносять дані про всіх своїх пацієнтів, але в систему «МедЕйр» потрапляє тільки завершений випадок лікування зуба. 

Цікаво, що ведення форми первинної облікової документації №039-2/о не є обов'язковим з 2014 року, і медики застосовують її хіба для внутрішнього обрахунку кількості пацієнтів та використаних витратних матеріалів. Тому порівнювати дані цієї форми з даними «МедЕйр» неправильно, вважає Світлана Черниш. 

Жінка також додає, що пацієнтів без декларації з сімейним лікарем система також не дозволяє облікувати належним чином. Крім того, сама система електронних декларацій часто дає збій, і в такому разі вносити дані про пацієнта у лікаря просто нема змоги. 

Очільниця закладу говорить і про зношеність обладнання, на що звернули увагу аудитори. За законом, у тариф можна закладати від 10% до 30% собівартості як плату за амортизацію обладнання. Минулого року підприємство закладало у тариф 20% вартості, однак цього року зменшило його до 10%. Директорка каже, що тарифи переглядали через курс долара і здорожчання розхідників, а також через зростання мінімальної заробітної плати. Тому, аби лучани не відчували такого різкого здорожчання вартості послуг у клініці, цього року вирішили дещо зменшити плату за амортизацію. За словами Світлани Черниш, це ніяк не впливає на якість надання послуг. 

 

Директока поліклініки говорить і про некоректні обрахунки вартості послуг, які провели фахівці управління фінансів. 

«На підприємстві розроблено калькуляції на кожну стоматологічну послугу, і жодних зауважень до них в довідці немає. Тарифи на платні стоматологічні послуги затверджено органом управління – управлінням охорони здоров’я Луцької міської ради, після чого вони введені в дію наказом по підприємству. Зауважень при затвердженні також не надходило. Більше того, такої послуги, як «накладення пломби» у тарифах просто не існує. При наявності на підприємстві єдиних затверджених тарифів і калькуляції вартість послуг у різних відділеннях одного профілю не може відрізнятися, а аудиторами розраховано різну ціну послуги для двох терапевтичних відділень, що також свідчить про необґрунтованість висновків. Крім того, у довідці відсутня інформація, яким чином аудиторами визначена «розрахункова» ціна послуги (відсутній алгоритм розрахунку). Принцип розрахунку вартості послуги в промисловості, торгівлі чи в інших галузях виробництва не може бути застосований до визначення ціни послуги в стоматології, оскільки це матеріаловмісна та трудовмісна галузь медицини, і усереднення тут не застосовується», – ідеться у спростуванні, яке підприємство підготувало на результати аудиту. 

Повністю ознайомитися з текстом заперечення можна тут:

Ми запитали в очільниці департаменту фінансів, бюджету та аудиту Луцької міської ради Лілії Єлової, як саме аудитори обраховували тариф та чи врахували той факт, що деякі пацієнти зверталися до двох різних спеціалістів, і були вказані у двох різних звітностях. Вона пояснила, що такої інформації аудиторам не надали. 

«Ми виклали у довідці те, що вважали правильним. Медиків серед тих, хто проводив аудит, не було. Доручення було дане департаменту фінансів, а в нас медики не працюють. Якщо загальна кількість хворих, згідно даних стоматполіклініки, була десь порядка 18 тисяч, а введено в систему близько 9 тисяч... Я не думаю, що всі хворі двічі зверталися. Бо ж виходить, що кожен хворий якраз звернувся два рази. Нам не було надано інформації, яка би дозволила це обрахувати», – підсумувала вона. 

Лілія ЄловаЛілія Єлова
 

ЩО КАЖЕ СВІТЛАНА ЧЕРНИШ

Очільниця стоматполіклініки Світлана Черниш нещодавно повернулася з відпустки на роботу. Ажіотаж навколо роботи закладу і публічна критика від міської ради її дуже здивувала, адже раніше жодних нарікань вона не чула. Світлана Черниш очолює стомтполіклініку вже чотири роки. 

«До якості робіт не було жодних зауважень. І навіть від пацієнтів не було. Ми працємо практично без скарг. Я, як директорка закладу, ніколи не мала скарг від керівництва. Маю грамоту від міського голови, від учасників АТО. Вчора буквально я відкрила газету «Луцький замок» – і читаю там про себе. Про прогалини, неефективне керівництво... І я собі думаю: у мене у підпорядкуванні більше 200 людей, ми надаємо якісні послуги нашим мешканцям, виконуємо всі соцальні програми, які на нас покладено, нічого не порушуємо. Ми сплачуємо ЄСВ, ПДФО, ми нічого не просимо... 

Ми можемо бути прибутковими, тільки поміняйте нам форму господарювання. Ми не самі її придумали. Вона закріплена в статуті і законодавстві про охорону здоров'я. І відповідно до цього ми і працюємо», – сказала Світлана Черниш. 

Світлана ЧернишСвітлана Черниш
 

Очільниця закладу готова слухати зауваження щодо роботи, але вважає, що це можна робити «демократичніше» – у форматі діалогу, а не звинувачення. 

Щодо конфлікту із медичною директоркою, Світлана Черниш додає:

«Любов Анатоліївна – працівник приватної медицини, а це зовсім інше. ЛІкарі приходять найматися до неї на роботу, вона є власницею і проводить з ними відповідну роботу. Тут зовсім інше – наші лікарі працюють на територіальну громаду, вони служать громаді. І я би хотіла, щоб вона трішки заробила в них авторитету, і робила їм зауваження коректніше – не при пацієнтах. У нас у поліклініці так не заведено. І я розумію, що їй потрібен час для адаптації». 

Любов ЯковчукЛюбов Яковчук
 

ЩО КАЖУТЬ В УПРАВЛІННІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я

Як ми вже писали раніше, результати аудиту підзвітного йому закладу начальник управління охорони здоров'я Луцької територіальної громади Володимир Лотвін побачив у мережі. Так само він поки не ознайомлювався ґрунтовно і зі спростуванням, яке наводить заклад. За словами головного медика громади, наразі його відомство проводить власну перевірку і ознайомлюється з проблемою. Про висновки можна буде говорити за два тижні. 

Зі слів Володимира Лотвіна, міське управління охорони здоров'я раніше не мало претензій до роботи Луцької стоматполіклініки чи до роботи директорки закладу. Крім того, ніхто не звертався до правоохоронців з повідомленнями про імовірні порушення закону в роботі медзакладу.

«Ми проводимо свою перевірку про фактах, які наведені. Будемо бачити. Хочу зазначити, що за роботу підприємства, в тому числі за фінансовий стан несе відповідальність суто керівник закладу, який має реалізовувати цю роботу правильно. Тому ми зараз вивчаємо всі матеріали, і тоді вирішимо, що робити далі. В роботі по наданню послуг відповідно до коштів місцевого бюджету (це пільгові категорії громадян, військовослужбовців) особливих питань не було. Вони надавали послуги якісно, чітко. Інше питання – по формуванню тарифів на платні послуги. З цим ми зараз працюємо», – сказав Володимир Лотвін. 

На питання, чи є сенс переглядати тариф і робити послуги дорожчими для лучан, якщо за статутом стоматполіклініка є комунальним некомерційним підприємством для надання соціальних послуг громадянам, керівник управління охорони здоров'я зазначив, що потрібно шукати золоту середину. Він пояснює, що некомерційний статус комунальних підприємств у галузі медицини – вимога НСЗУ. 

«Тут комунальна поліклініка має шукати золоту середину між наданням платних послуг, так як стоматологія – це платна галузь медицини, наданням невідкладної допомоги, яку оплачує НСЗУ та наданням соціальної допомоги, яку фінансує місцевий бюджет», – підсумував він. 

Володимир ЛотвінВолодимир Лотвін
 

Володимир Лотвін додав, що громадяни не зверталися в управління охорони здоров'я з претензіями на роботу закладу. Його відомство зараз оцінює ситуацію в медзакладі і обіцяє надати свої висновки протягом 1-2 тижнів. 

***

Нарікань на роботу закладу і директорки у безпосереднього керівника медицини громади не було. А висновки фінансового аудиту підприємства викликають багато сумнівів. Зміниться директорка, чи ні, зміниться підхід до управління комунальним підприємством, а чи залишиться таким самим, покаже час. Поки очевидним видється тільки одне: вже зовсім скоро лікування зубів у комунальній стоматполіклініці стане значно дорожчим для лучан. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів
04 лютого 2023
03 лютого 2023
02 лютого 2023
13:25
01 лютого 2023