Поділитись:

«Відбиті» і «хитромудрі», або Чому пальне на деяких АЗС сягає 60 гривень за літр

Субота, 07 травня 2022, 20:02

Українські АЗС обмежили продаж пального нібито через його дефіцит – на окремих станціях заправляють лише по 10 літрів, вишикувалися довжелезні кількакілометрові черги автомобілів.

Свою думку з приводу цін та черг на своїй сторінці у фейсбук висловив директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн. Тескт подаємо без змін.

Народжені дефіцитом

Нестача палива за умов державного регулювання цін грає все новими фарбами. Вже проглядаються основні категорії заправників, які я вирішив систематизувати.

Відбиті

Як правило, несистемні АЗС (на фото). Самотні або невеликі мережі АЗС, що відкрито торгують за цінами, значно вищими за встановлені. Вартість  53-60 грн/л.

«Хитромудрі»

Ці маскують торгівлю за завищеними цінами або просто тримають сухі заправки, продаючи все паливо в опті.
На цих заправках нулі чи незрозумілі позначення типу 0,99 або 0,1 (мовляв, бензину немає, але щось є). Але на касі вам запропонують купити паливо або через додаток, або просто на місці за кеш, пробиваючи по касі талони власної мережі. Ціни на 5-20 грн/л дорожчі за «державні»
50-60 грн/л.
Такі мережі, як UPG, стоять з порожніми станціями, хоча палива компанія завозить чимало. Його вона реалізує гуртом, де ціни не регулюються. Оптова ціна на ДП сьогодні стартує від 50 грн/л, тоді як на станціях не має перевищувати 44,76 грн/л. Криміналу немає, в опті паливо теж потрібне, але бізнес-модель та пріоритети зрозумілі.

«Лохи»

Ті, хто торгує в роздріб за регульованими цінами. Типові представники виду  ОККО та WOG, які зараз тягнуть на собі понад 60% роздрібної реалізації країни. Чому не торгують рентабельнішим оптом, я не зрозумію.

Часто запитують, мовляв, а якщо скасувати держрегулювання, то паливо з'явиться? Чи не з'явиться, але ціни реально злетять. Тільки від цього в Європі не з'являться цистерни та локомотиви – основна причина нестачі нафтопродуктів в Україні. Чинна формула дозволяє працювати з нормативним прибутком. Але є різні канали реалізації, зокрема більш прибутковий оптовий, звідки черпають ресурс «відбиті» і частина «хитромудрі».
Тому сенс держрегулювання у його нинішньому вигляді мені незрозумілий з інших міркувань. Чому ніхто не контролює дотримання граничних цін? У цьому сенс держрегулювання як такого!
Якщо пригорнути «відбитих» і «хитромудрих», то оптом купували б менше, а отже, це паливо йшло на заправки і продавалося населенню за регульованими цінами. І не було б такого тиску на «лохів» із їхніми «низькими» цінами і не було б кілометрових черг.
Навіщо взагалі таке регулювання, якщо його ніхто не дотримується і карає за порушення?

Нагадаємо: через російське вторгнення схему імпорту пального в Україну довелось повністю перероблювати. Бо ж тепер пальне може надходити лише від країн Європи.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів