Поділитись:

Що може змінитися в Податковому кодексі

Понеділок, 26 вересня 2016, 12:27
Що може змінитися в Податковому кодексі

Мінфін опублікував останню версію своїх пропозицій щодо Податкового кодексу.

23 вересня Мінфін оприлюднив нову версію пакету змін до Податкового кодексу. Пропозиції та зауваження до неї приймаються до 30 вересня, і схоже, що ця версія набуде вигляду законопроекту, який буде направлений до Верховної Ради, – пише "Сегодня".

Мінфін 9 серпня опубліковував попередню версію законопроекту. 7 вересня міністр фінансів Олександр Данилюк представив його оновлений варіант в комітеті ВР з питань митної та податкової політики. Отримавши нові пропозиції та зауваження, Мінфін 20 вересня представив експертам презентацію оновленої версії змін. Як стверджує міністерство, проект підтримали Американська торгова палата, Всеукраїнське об'єднання підприємців малого та середнього бізнесу "Фортеця", Європейська бізнес-асоціація, Союз українських підприємців, громадська ініціатива "Реанімаційний пакет реформ".

У новий документ увійшли багато положень так званого ліберального законопроекту №3357, створеного в парламентському комітеті з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної при підготовці податкової реформи попереднім урядом.

У новому документі, на відміну від законопроекту №5132, нічого не говориться про зміну чинних ставок податків. За словами розробників, він спрямований на поліпшення інвестиційного клімату в Україні завдяки спрощення податкової системи, на підвищення прозорості та якості адміністрування податків, ліквідацію поширених схем ухилення від оподаткування та усунення неузгодженостей сучасних процедур. У ньому містяться визначення нових термінів; по-новому сформульовані права та обов'язки платників податків; уточнено функції органів контролю та їх права; детально розписано, що таке електронний кабінет платника податків і як він повинен працювати; наведено порядок обліку платників податків тощо.

В частині адміністрування

  • Переклад на Мінфін всієї методології оподаткування (порядок адміністрування податків, відшкодування ПДВ, процедури технічного супроводу баз даних, порядок обліку платників податків і ін.).
  • Адміністрування всіх баз даних переходить від ДФС до Мінфіну. Робиться це для того, щоб зменшити можливості для маніпуляцій і ручного управління даними.
  • Відкриття єдиного казначейського рахунку для сплати всіх податків, крім ПДВ та акцизу з продажу палива (з 1.01.2018 р.).
  • Нова структура ДФС: контрольна робота перебуває на обласному рівні, районні інспекції виконують виключно сервісні функції.
  • План-графік документальних планових перевірок публікується на сайті ДФС і в офіційному виданні податківців.
  • Рішення про розстрочення та відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу, що перевищує межі бюджетного року, приймається Мінфіном.
  • Впровадження повноцінного електронного кабінету платника податків (доступ до всієї податкової інформації про платника, звірення розрахунків з бюджетом, заповнення та подання податкової звітності, управління надмірно сплаченими коштами, реєстрація податкових і акцизних накладних, інформування про перевірки та надання актів або довідок перевірок, листування з органом контролю).
  • Реформа системи податкових консультацій: пріоритет узагальнювальним консультаціям; запуск єдиного реєстру податкових консультацій; надання права на письмові та електронні консультації виключно органу, що формує податкову політику, органи контролю мають право надавати лише усні консультації.
  • Скасування необхідності надавати документальне підтвердження разом з наданням інформації за запитом ДФС під час зустрічної звірки.
  • Встановлення пені за несвоєчасне повернення платнику податків його коштів.
  • Підвищення порогів при контролі трансфертного ціноутворення, зокрема, операції визнаються контрольованими при річному доході платника податків 150 млн грн (зараз 50 млн) або обсязі господарських операцій з одним контрагентом 10 млн грн на рік (зараз 5 млн).
  • Переписка органів контролю із платниками податків, які подають звітність в електронній формі, ведеться виключно засобами електронного зв'язку.
  • Встановлення переліку підстав для проведення фактичної перевірки за вчинення порушення в минулому.
  • Встановлення 30-денного терміну, протягом якого може бути проведена камеральна перевірка (зараз такий термін встановлений тільки по ПДВ).
  • Скасування права отримувати від платника податків копії документів, які стосуються предмета перевірки.
  • Ліквідація податкової міліції та створення Фінансової поліції, діяльність якої буде регламентуватися окремою законом.
  • В частині податку на прибуток

  • Уточнення порядку амортизації основних засобів і нематеріальних активів, нарахування якої здійснюється без урахування їх переоцінки.
  • Коригування фінансового результату до оподаткування на суму витрат на ремонт, реконструкцію, модернізацію та інші поліпшення невиробничих основних засобів і нематеріальних активів.
  • Зменшення фінансового результату до оподаткування на суму первісної вартості об'єкта невиробничих основних засобів або нематеріальних активів у разі продажу такого об'єкта.
  • Уточнення правових підстав списання безнадійної дебіторської заборгованості за рахунок резерву сумнівних боргів.
  • Надання права на перенесення збитків при реорганізації.
  • В період з 1.01.2017 р. до 31.12.2021 р. застосування при розрахунку амортизації основних засобів 25-відсоткової річної норми амортизації за прямолінійним методом при виконанні умов, зазначених в Кодексі.
  • Встановлення на період до 31.12.2021 р. податкових канікул (застосування нульової ставки податку на прибуток), для підприємств, у яких річний дохід не перевищує 3 млн грн, і розмір нарахованої за кожний місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) працівників не менше, ніж дві мінімальні заробітні плати. Крім цього, в Кодексі вказані та інші вимоги до потенційних пільговикам.

В частині ПДВ

  • Удосконалення системи електронного адміністрування: повернення переплат податку виключно на рахунок платника в системі, з якого кошти зараховувалися; збільшення терміну реєстрації податкових накладних з одночасним встановленням штрафів за відсутність такої реєстрації та за порушення термінів реєстрації.
  • Запуск єдиного публічного реєстру заяв на відшкодування ПДВ.
  • Заборона на зняття податкового кредиту у сумлінних платників податку.
  • Визнання податкової накладної, зареєстрованої в єдиному реєстрі, достатньою підставою для формування податкового кредиту.
  • Врегулювання оподаткування операцій з продажу лізингових портфелів.
  • Поширення обов'язкового реквізиту – коду товару згідно з УКТ ЗЕД (перші чотири цифри), який відображається у податковій накладній, на всі без винятку товари (зараз тільки для імпорту, але вказується код повністю). Це робиться для зменшення можливості вкидання в систему фіктивного ПДВ.
  • Надання права на перенесення податкового кредиту при реорганізації.

В частині податку на доходи фізосіб

  • Включення до витрат фізособи – підприємця (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування) суми акцизного податку при роздрібній торгівлі та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
  • Розширення обов'язки заповнення податкової декларації від імені платника податку на батьків – за доходами, отриманими неповнолітньою особою.
  • Звільнення від оподаткування сум, сплачених будь-яким юридичним або фізичною особою на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів з підготовки або перепідготовки студента або працівника.
  • Зняття обмеження на розмір суми, сплаченої за навчання, для включення до податкової знижки (в 2016 р. така сума не повинна перевищувати 1930 грн на місяць).
  • Надання платнику податків права розстрочки сплати протягом трьох років суми податкового зобов'язання, нарахованого на суму боргу (кредиту), прощену кредитором за його самостійним рішенням, до закінчення строку позовної давності за іпотечним кредитом.
  • Збільшення розміру добових при відрядженнях за кордон з 0,75 мінімальної зарплати до 40 євро в день (не включаються до доходів фізичної особи).
  • Скасування обов'язковості наявності посадкового талона та відміток у закордонному паспорті про перетин кордону в разі відряджень.
  • Звільнення від оподаткування доходів, отриманих від продажу дикорослих трав'янистих рослин, горіхів, грибів, зібраних в межах норми безоплатного збору.
  • Введення нових груп платників для оподаткування на загальній системі: 1-ша категорія – дрібна особиста діяльність (нова); 2-га категорія – "пом'якшена" загальна система (нова); 3-тя категорія – стандартна, нині діюча.

Характеристики 1-ї категорії:

- Сплата ПДФО за фіксованою ставкою – в місяць 10% мінімальної зарплати (в 2016 р. – 137,8 грн);
- Види діяльності – роздрібна торгівля товарами власного виробництва, надання побутових послуг населенню, традиційні народні промисли (перелік встановлюється місцевою радою);
- Обсяг річного доходу до 250 розмірів мінімальної зарплати (в 2016 р. – 344,5 тис. грн);
- Заявочний принцип реєстрації через місцеву раду;
- Відсутність вимог щодо ведення обліку доходів і витрат;
- Самостійне визначення бази нарахування ЄСВ.

Характеристики 2-ї категорії:

- Сплата ПДФО з прибутку за ставкою 18%, щокварталу авансовими платежами;
- Фізособи – підприємці та здійснюють незалежну професійну діяльність;
- Види діяльності – обмежені, як і для єдиного податку;
- Кількість найманих працівників не обмежена;
- Обсяг річного доходу – до 4000 розмірів мінімальної зарплати (в 2016 р. – 5,512 млн грн);
- Спрощений облік доходів і витрат за касовим методом;
- Спрощені вимоги до підтверджуючих документів (довільної форми, але з обов'язковим зазначенням реквізитів, що ідентифікують контрагента);
- Право на амортизацію основних засобів, що використовуються в діяльності (крім житлової нерухомості і автомобілів)
- Перенесення збитків на наступні роки до повного погашення (але не більше 3 років);
- Не застосування РРО при обсязі доходу до 1 млн грн;
- Самостійне визначення бази нарахування ЄСВ.

Характеристики 3-ї категорії:

- Стандартна нині діюча загальна система оподаткування доходів підприємців;
- Обсяг річного доходу – понад 4000 розмірів мінімальної зарплати.

В частині єдиного податку

При розрахунку загальної кількості найманих осіб у фізособи – підприємця, який є платником єдиного податку, не потрібно враховувати працівників, покликаних на військову службу з мобілізації.

В частині акцизного податку

  • Скасування необхідності реєстрації платниками осіб, що реалізують паливо в ємностях до 2 л (крім операцій з продажу такого палива його виробниками).
  • Відновлення норми щодо звільнення від оподаткування акцизним податком тютюнової сировини та звільнення від оподаткування вирощування і переробки такої сировини.
  • Скасування для імпортованих алкогольних напоїв необхідності того, щоб сума акцизу, позначена на марці, відповідала сумі, що діє на дату розливу цієї продукції.
  • Скасування можливості ухилення від сплати акцизного податку шляхом відпуску палива для власного споживання і передачі його третій особі за дорученням власника.

В частині рентної плати за спеціальне використання води

Платниками такої плати будуть тільки первинні водокористувачі.

В частині рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин

Склад витрат, що не враховуються при обчисленні вартості видобутої сировини, доповнюється витратами, пов'язаними з передпродажною підготовкою, упаковкою, в тому числі фасуванням (бутилюванням).

В частині податку на нерухоме майно (крім землі)

Місцеві ради мають право встановлювати пільги з такого податку для фізосіб, які володіють господарськими (присадибними) будівлями.

В частині плати за землю

  • За земельні ділянки, на яких розташовані будівлі (споруди), плата нараховується з моменту набуття права власності на ці об'єкти (щоб не було відхилень від оформлення прав на земельні ділянки).
  • За земельні ділянки, зайняті житловим фондом, неприбутковими автостоянками, садовими товариствами, гаражами тощо встановити мінімальний розмір орендної плати – 0,3% нормативної грошової оцінки землі.

Особливості оподаткування в зоні бойових дій

Врегулювання питання сплати окремих податків (ПДВ, ПДФО, акцизного податку, єдиного податку та податку на майно) шляхом встановлення особливих правил їх адміністрування – зупинка нарахування штрафів, звільнення від сплати місцевих податків.

Надрукувати
мітки:
коментарів
30 квітня 2024
23 квітня 2024
06 листопада 2023
26 жовтня 2023
11:04
04 жовтня 2023
31 серпня 2023
23 червня 2023
20 квітня 2023
29 листопада 2022
10 листопада 2022