Поділитись:

У кам'яних табличках мідної доби помітили намальованих дітьми сов

Неділя, 04 грудня 2022, 02:35
У кам'яних табличках мідної доби помітили намальованих дітьми сов

Іспанські науковці дійшли висновку, що частина кам'яних табличок мідної доби з Піренейського півострова із антропоморфними зображеннями насправді є образами сов, що їх вирізьбили діти. На це вказало порівняння зовнішнього вигляду сов, зображень на табличках та сучасних дитячих малюнків сов. Дослідження опубліковане в журналі Scientific Reports.

Що це за камені?

У кам'яних табличках мідної доби помітили намальованих дітьми сов 

На південному заході Піренейського півострова археологи неодноразово знаходили невеликі, розміром з долоню, кам'яні таблички віком 5500-4750 років, датовані мідною добою. На одній стороні на них вирізьблені геометричні фігури, що разом утворюють антропоморфні або зооморфні зображення. Часто у верхній частині знаходиться пара отворів.

Таких табличок зараз нараховується вже близько чотирьох тисяч, але науковці все ще не знають, для чого їх виготовляли та використовували. Висувалися припущення, що це були антропоморфні ідоли або ж зображення померлого, на що вказує часте знаходження табличок саме в похованнях. Утім, група вчених із Вищої ради з наукових досліджень Іспанії та їхніх колег має власне бачення — що деякі з табличок є дитячими зображеннями сов.

Чому вважають, що це робота дітей?

Дослідники виявили схожість між зображенням на каменях та тим, як діти сучасності малюють сов. Вони дійшли такого висновку, коли проаналізували та порівняли сто малюнків сов, зроблених дітьми віком від 4 до 13 років, риси справжніх сов та різьблені фігури на табличках, які раніше описували як антропоморфні або зооморфні. У такому разі отвори у верхній частині таблички можуть бути не місцем для мотузки, щоб підвісити виріб, а місцем для вставлення пір'я, яке виконуватиме роль «вух» у сови.

Основні висновки, які зробили вчені при вивченні намальованих дітьми й вирізьблених сов, це те, що зображення голови тварини завжди фронтальне, із очима, що дивляться на глядача, а деталізація зображення тим вища, чим старшим є митець. Це пояснює, чому в складних табличках сову легше побачити, ніж в інших з простими лініями – просто перші готувалися більш досвідченими й вправними старшими дітьми. На деяких вчені навіть впізнали конкретні види сов, поширені у тому регіоні: хатнього сича (Athene noctua) та вухату сову (Asio otus). Вони могли бути часто присутніми поблизу людських домівок і люди, можливо, взаємодіяли з ними.

На користь того, що таблички є дитячими виробами, вчені називають те, що найчастіше їхньою основою є широко поширений у місцевості та зручний в обробленні сланець, а вирізьбити сову простіше, ніж інших тварин. Можливо, виготовлення таблички було частиною навчання дітей різьбленню. Самі таблички могли слугувати іграшками чи ритуальними предметами. Але одне не виключає іншого, тож діти могли певний період гратися зі своїми совами, а потім використовувати їх як підношення померлим.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

 
Надрукувати
мітки:
коментарів