Поділитись:

Ціна і цінність – не одне й те ж: про те, що не продається

Четвер, 30 грудня 2021, 07:40

У XXI столітті, столітті комфорту, швидкості передачі інформації й динамічних змін, ми іноді втрачаємо орієнтири й плутаємо те, що справді безцінне і вічне, з тим, що дуже дороге, але не має цінності і є тимчасовим. В цьому контексті ми говоримо про злам цінностей XXI століття.

Ми так часто чуємо, що суспільство «переживає злам цінностей», що починаємо вважати, ніби відбувається щось ненормальне. Як на мене, через «злам цінностей» проходить кожне покоління. Не треба далеко ходити: навіть те, що було неприпустимим для нас у школі десять років тому, для сьогоднішніх школярів стало нормою. А якщо ми заглибимось в історію, не важливо, в яку епоху, то побачимо, що глобально нічого не змінилося за кілька тисячоліть: все ті ж люди, з тими ж пристрастями, слабкостями, і прагненнями. На цьому реченні пригадався Булгаковський Воланд: «Квартирный вопрос только испортил их». Тому так званий «злам цінностей» відбувався і буде відбуватися регулярно, як тільки підростатиме нове покоління.

Чи є вічні цінності? Думаю, є. Це життя і діти: якщо виходити з основних інстинктів – самозбереження і розмноження. Та й вони не є беззаперечними: хтось накладає на себе руки, хтось свідомо відмовляється від бажання мати дітей. Тому для окремих людей навіть власне життя і власні діти не є цінністю, не кажучи вже про чуже життя і чужих дітей. Тож навіть ці цінності відносні.

Гонитва за грошима і прагнення до багатства – також «хвороба» не лише XXI століття, а «хронічне захворювання» людства впродовж всієї історії. Та й не можна називати «хворобою» прагнення жити комфортно, якщо до цієї мети людина йде, не порушуючи норм закону і власної совісті. Але в будь-якому разі матеріальні речі не можуть і не повинні бути цінностями, адже все це – лише засоби, які служать для вищої мети. Вони є благом, але не цінністю. Цінність – категорія, яка лежить за межами матеріальної площини.

Наприклад, придбаний телефон сам по собі не є цінністю. А ось телефон, подарований близькою людиною – є, адже несе в собі не тільки матеріальну і технічну складову, а й емоційну – думки й почуття цієї близької людини, прояв уваги й турботи завдяки такому подарунку. Ось що по-справжньому цінне. З цього приводу в мережі є два узагальнюючі приклади: «Тато подарував мені «Айфон». Люблю «Айфон», і «Тато подарував мені шоколадку. Люблю тата». Відчуваєте різницю?

Цінна і цінність – не одне й те ж. Є дуже дорогі речі, позбавлені цінності, а є дещо безцінне, що не продається взагалі.  

Рубрика СІМ_СОРОК є формою блогу, в якій журналісти виступають як вільні дописувачі та висловлюють своє бачення тих чи інших ситуацій.Редакція може не поділяти думку автора. Якщо в публікації вказана інформація, з якою Ви не погоджуєтесь, зв'яжіться з редакцією.

 

Надрукувати
мітки:
коментарів