Поділитись:

«ЗНО стає токсичним для української освіти», – Лікарчук

Четвер, 01 квітня 2021, 16:05

З причин технологічної відсталості та реально токсичного випливу на старшу школу може постати питання про доцільність існування ЗНО.

Про це у фейсбуці написав український освітній діяч, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук.

Зі слів Ігоря Лікарчука, ЗНО стає токсичним для української освіти. У 2007-2008 роках, коли запроваджували ЗНО, то ніхто й уявити не міг, що через 10-15 років у багатьох школах натягування до ЗНО стане основним у т.з. освітньому процесі, а систематичне виконання навчальних програм, засвоєння знань, формування навичок і компетентенцій будуть вторинними.

«Не уявляли, що теми, «які будуть на ЗНО», учні виявлятимуть бажання вивчати, а інші – ні; що уроки із предметів, які «виносяться на ЗНО» відвідуватимуть, а інші предмети стануть ізгоями. Не думали, що чимало вчителів у реальний навчальний час будуть займатися натягуванням до складання ЗНО, а керівники шкіл закриватимуть на це очі... Не уявляли, що результати ЗНО ляжуть в основу рейтингів шкіл, за якими будуть визначатися «кращі» та «гірші» заклади, а органи управління освітою знущатимуться з учителів та керівників за «низькі» результати ЗНО, хоч, за даними соціологів, 75 відсотків учасників ЗНО готуються до нього з репетиторами», – йдеться в дописі.

Освітянин зазначив, що в ті далекі роки були занепокоєння з приводу можливих негативних наслідків запровадження ЗНО. Саме тому робили так, щоб ЗНО та загальноосвітня школа перетиналися лише в змісті програм зовнішнього оцінювання.

Окрім того, раніше школа могла і не знати, зареєструвався учень для проходження ЗНО чи не зареєструвався; учасники оцінювання свої результати дізнавалися у конфіденційному режимі і мали повне право не повідомляти про них школу та вчителів; ніякого впливу результати ЗНО на оцінки в атестаті не мали. Та і рейтинги за результатами ЗНО ніхто не будував. Тобто, «гарні» чи «погані» результати учасника оцінювання, аж ніяк не впливали на оцінку роботи школи і вчителів.

«Втрата УЦОЯО в 2011-2014 рр. формальної незалежності від чиновників Міносвіти, поєднання ДПА і ЗНО, інсталяція технологій ЗНО в освітній процес, рейтингоманія на основі результатів оцінювання зумовити... різко негативні явища в шкільній освіті... І ці руйнівні процеси продовжуються. Особливо в умовах дистанційного навчання та пандемії, які потужно виявили нездатність існуючої технології проведення ЗНО адаптуватися до практично нових умов функціонування системи загальної середньої освіти. А ця технологія лишається незмінною уже майже 15 років», – зауважив Ігор Лікарчук.

Упродовж року, зазначив Лікарчук, жодного кроку до реформування технології проведення ЗНО не зроблено.

«Є приказка, що старий кінь борозну не псує. Але старий кінь уже і не оре, так як молодий. Тим більше, коли світ навколо того коня за 15 років суттєво змінився. В Україні уже цифрові паспорти запроваджені, а тести ЗНО й до сьогодні виконуємо у паперових зошитах, витрачаючи мільйони гривень для їхнього друку та розвезення до пунктів тестування і назад. Дуже боюся, що з причин технологічної відсталості та реально токсичного випливу на старшу школу, питання про доцільність існування ЗНО може постати дуже серйозно», – додав він.

Проте, вважає Ігор Лікарчук, ще можна запобігти цьому можливому провалу. Для цього потрібно:

  • ЗНО повинно бути відокремлене від школи. «Шлюб між ними має бути розірваний... Як варіант – повернення до практики 2007-2008 років. Із змінами. І обов’язкова відміна поєднання ЗНО і ДПА. Відміна не на рік. Назавжди. Котлети і мухи – окремо»;
  • категорична заборона оцінювання роботи закладів загальної середньої освіти у формі будь-яких рейтингів за результатами ЗНО. «Якщо рейтинги потрібні, то має бути розроблена нова система формування таких рейтингів, але поза результатами ЗНО»;
  • технологія проведення ЗНО, як і зміст оцінювання, потребують негайних змін. «Але особливо важливо це для того, щоб навчання у старшій школі не стало лише підготовкою до ЗНО... Як воно є зараз».

«Коли писав ці рядки, у ФБ побачив оголошення, що від імені Університету менеджменту освіти збираються видавати сертифікати про підвищення кваліфікації вчителям-філологам, які «готують до складання ЗНО». Не тим вчителям, які навчають учнів азам мови та літератури, а тим, які готують до складання ЗНО... Коментарі потрібні?» – додає Лікарчук.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

 

 

Надрукувати
мітки:
коментарів