Поділитись:

«Всім шампанського!»: як розвивався ринок алкоголю на Волині у 2015 році

Вівторок, 05 січня 2016, 17:43


Цей рік був важким для галузі, та він приніс багато уроків для всіх: від споживача до виробника алкоголю закінчуючи виробником. Ціни на спиртні напої у 2015 році були рекордно високими. Що ж стало причиною їх зростання і які це мало наслідки для споживачів та галузі вцілому?

Волиняни стали пити менше, але краще

В Україні уже традиційним є постійний ріст цін. У минулому 2015 році ціни на алкоголь виросли майже 40%. До того ж Кабмін Постановою № 116 від 17 червня 2015 року у два етапи вводив індикатив, тобто мінімальні роздрібні ціни на алкоголь.

Перший етап був проведений з 27 червня і передбачав, що найдешевша пляшка горілки об'ємом 0,5 л повинна коштувати 50 гривень, коньяк (п'ять зірочок)—79 гривень, віскі—99 гривень. Другий етап мінімальних цін стартував з 1 вересня і диктував мінімальні ціни на горілку об'ємом 0,5 л – 50 гривень, коньяк – 84 гривень, віскі —109 гривень.

Вино, а також шампанське, дорожчало у один етап. З 1 вересня пляшка вина об'ємом 0.7 л повинна була коштувати не менше 27 гривень, а пляшка шампанського не менше 49,9 гривні.

Начальник відділу збуту дистриб'юційної компанії "ТД ТЗоВ "Аванта" Андрій Друкачук підтверджує, що зростання цін це спричинило зменшення попиту на алкоголь.

"Заробітна плата населення залишилась незмінною, а кінцевий споживач спершу купeє товари першої необхідності і тільки тоді думає про алкогольну продукцію. Але є у цьому і позитив: за рахунок підняття мінімальних цін дешева і не дуже якісна продукція стала коштувати практично однаково з більш якісною. Тому людина, яка вже вирішила купити, наприклад, пляшку вина може собі дозволити за ту ж саму ціну придбати кращу продукцію, що покращує саму культуру вживання алкоголю", - пояснює тенденції Андрій Друкачук.

Згідно данних ГУ ДФС у Волинській області за 9 місяців 2015 року зібрано 71,5 мільйона гривень акцизного податку з роздрібу в області. Найбільше алкоголю спожили у Луцькому районі (включно з Луцьком), де зібрано 20,6 мільйона гривень акцизу.

На другому місці Любомльський район, до бюджету якого надійшло більше 10 мільйонів гривень акцизного збору. Така тенденція спричинена прикордонним розташуванням цього району, де затарюються в основному жителі Польщі.

На третьому місці – Ковельщина, де зібрано 9,5 мільйона гривень акцизу. Сюди за міцними напоями їдуть білоруси.

Не можна оминути й увагою особливості Шацького району, де підвищення продажів алкоголю є сезонним явищем. На озерах за три місяці пляжного сезону продажі алкоголю підвищуються вдесятеро. При цьому споживачі віддають перевагу алкогольним продуктам нижчої якості.

Тверезі розрахунки алкогольного бізнесу

Тепер зрозумівши тенденції покупців, можна проаналізувати події минулого року у житті підприємців, які займаються торгівлею алкоголем.

Оскільки попит на алкоголь суттєво зменшився, чимало підприємців змушені були відмовитись від алкогольної ліцензії. Загалом на Волині на початок 2015 року згідно з даними Державної фіскальної служби у Волинській області, діяло 2 512 алкогольних ліцензій, а за рік було зареєстровано анулювання 300 алкогольних ліцензій. Це спричинено не тільки зникненням дешевої алкогольної продукції, за рахунок якої невеличкі магазинчики у спальних районах могли розраховувати на прибуток. У 2015 році масовим було відкриття магазинів франчайзерів таких як "7/23", "Наш Край" та інші.

Читайте також "Наш Край" – у лідерах серед вітчизняних рітейлерів за кількістю торгових точок

"Майбутнє за підприємцями, які мають більше одної крамниці та за мережевими магазинами, тому що для таких клієнтів фірми-постачальники ставляться більш лояльно і пропонують кращі ціни. Це дозволяє підприємцям заманювати покупців різними акціями, а за рахунок прибутку відкривати нові магазини. Ця ситуація не така вже й погана, адже за рахунок розвитку мереж зростає якість обслуговування клієнтів, що наближує нас до європейських стандартів", - коментує територіальний представник по Волинській області компанії "Київський завод шампанських вин" Віра Бордюг.

Важливу роль у торгівлі алкоголем відіграють дистриб'юційні компанії, тобто ті хто займається поставками товарів до підприємців. Тут лідерство тримають ті у кого в руках ексклюзивний пакет відомого бренду. Отож лідерами у Волинській області є "Міжрегіональні ресурси", у яких в портфелі такі відомі бренди як "Немирів", "Артемівський завод шампанських вин", "Інкерман" та інші, "ТД ТзОВ "Аванта" з брендами "Шабо", "Київський завод шампанських вин", "Мартіні" та торговий дім "Мегаполіс" з ексклюзивом по "Мороші", "Хортиці", "Первак". Є звичайно й менші фірми, але це сезонні дистриб'ютори, які серйозної конкуренції не складають.

У 2015 році з фірмами-дистриб'юторами також відбулося багато змін. Знову ж за рахунок зростання цін і введення індикативу з'явився ряд товарів, які перестали бути цікавими для покупців. Мова йде про дешеву і неякісну алкогольну продукцію, яка з введенням індикативу перейшла в сегмент середньої ціни, а якості своєї не підвищила. Тому від такого продукту дистриб'юторам довелось відмовитися.

Змінилася й сама специфіка роботи дистриб'юторів. Якщо раніше у фірми було багато торгових представників, які відвідували торгові точки, то тепер внаслідок розвитку мережевих магазинів всі замовлення переважно формуються централізовано. Так затрати на торгового представника стали не потрібні і сама дистрибуція поступово приходить до централізованого формування замовлень. Та це в основному стосується Луцька та більших міст Волинської області. Щодо периферії, то специфіка роботи дистриб'ютора ще залишиться традиційною надовго.

Виробники піднімають градус

Цей рік однозначно виявився одним з найтяжчих для виробників алкогольної продукції. Та хронічно складна економічна та політична ситуація в країні навчила їх виживанню. Аби не зникнути з ринку, більшість виробників вирішила проблему розширенням свого асортименту, щоб зайняти якнайширшу нішу на поличках магазинів.

Зі слів територіального представника по Волинській області Лілії Марчук, компанія "Шабо" яка займалась постійно виключно винами та коньяками почала ще й виробляти горілку. І таких прикладів можна знайти у кожного виробника.

У 2015 році продовжував відновлювати виробничі потужності Луцький спирто-горілчаний завод, який встиг розширити асортиментний ряд ("Поліська", "Віват", "Волинська", "Державна").

Велику роль у формуванні цін на українські вина та коньяки відіграв неврожай винограду у цьому році. Виробники не зібрали 70% запланованого урожаю винограду, що спричинило ріст цін на вино, шампанське та коньяк.

Складна ситуація з цінами на українському ринку спричинила і позитивні моменти. Вина європейських країн вирівнялись у ціні з українськими, і як вже йшлося вище, покупець, який вирішив придбати для себе вино, може спокійно дозволити собі придбати вино європейського виробника. У 2015 році вперше полярності серед волинян набули вина чилійського виробництва. Звичайно, ціни зростатимуть і далі, але досвідчені підприємці завжди знайдуть вихід із ситуації.

Надрукувати
мітки:
коментарів