Приклади невдалої реклами товарів, за яку можна отримати штраф
Що треба зробити виробнику, аби однозначно потрапити в поле зору контролюючих органів і отримати штраф?
Будь-яка заборона в законодавстві про захист від недобросовісної конкуренції та захисту прав споживачів – це виклик креативності маркетологів і навичкам ризик-менеджменту юристів. Пише аграрне інформаційне агентство agravery
Один з популярних способів обійти заборони – якщо не можна розміщувати потрібну фразу або слово на упаковці товару або в рекламі, слід зареєструвати це як торговельну марку.
Нижче ми розповімо про типові помилки, які допускають підприємці, покладаючись на всемогутність торговельної марки. Право власника наносити торговельну марку на товар і упаковку, використовувати в рекламі закінчується там, де починається інтерес споживачів товару, захист якого закон ставить вище.
Обіцяти малинову пригоду (досвід ЄС)
Німецьке товариство захисту прав споживачів звернулося до суду про визнання реклами недостовірної, а той, у свою чергу, направив запит до Суду ЄС на предмет відповідності Директиві ЄС про рекламу харчових продуктів.
Суд ЄС вказав, що споживач має право на коректну, нейтральну та об'єктивну інформацію про продукт, яка не повинна вводити його в оману. Вказівка на інгредієнт, який насправді в продукті відсутній, може ввести споживача в оману, і тому буде суперечити положенням Директиви.
Органік і грузинське виноробство: ТМ врятує?
Реєстр українських торговельних марок містить більше сотні позначень, які так чи інакше вказують на "органічне походження" абсолютно різних товарів і навіть послуг.
Слід відзначити, що іноді заявники отримують відмову в реєстрації торгової марки і оскаржують її до Апеляційної палати Державної служби інтелектуальної власності (ДСІВ), але замість сертифікатів, що підтверджують відповідність вимогам щодо органічності, подають інші документи.
Інший прийом – використовувати вказівку на географічний регіон, щоб отримати лояльність споживача до якості товарів, які походять з цієї місцевості.
Для прикладу візьмемо позначення "Еталон грузинського виноробства", яке українська компанія намагалася зареєструвати в якості торговельної марки і отримала відмову. Щоб отримати позитивне рішення патентного відомства компанія надала документи, які засвідчують, що вино (готовий продукт) хоча і виготовляється в Україні, але вирощування винограду і вироблеництво виноматеріалів відбувається на території Грузії. Апеляційна палата ДСІВ погодилася з доказами, що споживач вина в Україні не буде введений в оману, якщо побачить цей знак на пляшці.
Якщо торговельна марка зареєстрована, настав час перевірити, чи врятує вона підприємця від звинувачень Антимонопольного комітету України (АМКУ) у недобросовісній конкуренції. Розглянемо як встановити та довести порушення на прикладах трьох судових справ щодо оскарження рішень АМКУ про накладення штрафу.
Молоко з Карпат - штраф майже 70 000 грн
Також опитування показало, що половина респондентів вважають, що цей напис робить молочні продукти більш привабливими в очах споживачів і впливає на їх вибір.
АМКУ отримав від виробника посилання на те, що спірна фраза зареєстрована в якості торговельної марки, і закон не обмежує її використання. У відповідь АМКУ вважає, що торговельна марка не дає власнику право на поширення інформації, що вводить в оману.
Висновок суду: право на торговельну марку поступається праву споживача на отримання достовірної інформації про харчові продукти, зокрема правдивих даних про місце походження сировини. Торговельна марка не звільняє від обов'язку повідомляти достовірну інформацію і не захищає від зловживання нею для того щоб обійти вимоги до реклами і маркування товару.
Не тільки виробники харчових продуктів "хитрують" у своїх рекламних кампаніях. Нечесно грають й виробники промислових товарів та аксесуарів.
Туалетний папір "Антисептичний"
Виробник вказав, що володіє патентом на корисну модель – санітарно-гігієнічний виріб, згідно з описом якого туалетний папір містить антисептик. При цьому суд зазначив, що на самій упаковці товару немає ні слова про те, що виріб є дезинфікуючим або медичним (лікарським) засобом.
Висновок суду: АМКУ дав невірну оцінку обставинам, оскільки туалетний папір – виріб побутового призначення з антисептиком на поверхні, а значить, рішення про недобросовісну конкуренцію підлягає скасуванню як незаконне.
Герб або імітація іншої державної символіки - штраф 34 000 грн
Незважаючи на відсутність дозволу, зображення, що імітує герб, з'явилося на етикетках продукції, а в якості обґрунтування правомірності дій компанія надала ліцензійний договір з власником торговельної марки і промислового зразка, які складалися з зображень, схожих з гербом.
АМКУ побачив у таких діях ознаки недобросовісної конкуренції - використання імітації герба суперечить торговим звичаям, оскільки орієнтоване на сприйняття споживачем продукції і стало неправомірним способом отримання конкурентної переваги.
Висновок суду: наявність виключного права на використання торговельної марки або промислового зразка не виключає порушення прав третіх осіб. При цьому порушенням вважається імітація герба (тобто несуттєва зміна), оскільки споживач буде сприймати її як справжній герб.
Інколи варто прислухатись до порад юриста, який може правильно оцінити ризики і запропонувати рішення, яке убезпечить виробника від штрафу АМКУ, судової заборони та удару по репутації.