Поділитись:

П'ять вдалих проєктів радянського Луцька (фото)

Неділя, 23 квітня 2023, 20:04
П'ять вдалих проєктів радянського Луцька (фото)

У ході розвитку міста деякі рішення і проєкти можуть залишатися з ним на сотню й більше років, впливаючи на цілі покоління.

Буває і навпаки: коли минає стільки років, обставини змінюються настільки, що важливі, здавалося б, перетворення затираються часом й у більшому масштабі вже не помітні, – пише ІА «Волинські новини». 

У попередній статті розглядали п'ять невдалих проєктів для радянського Луцька. Серед них такі: зміна історичного русла Стиру в районі мостів на вулицях Ковельській та Шевченка одночасно з вириттям великого озера на заплаві річки, якого раніше не було, знищення центрального парку під забудову, будівництво електропідстанції та ринку під замком

Також описували п’ять вдалих позитивних містобудівних рішень міжвоєнного Луцька, частина з яких впливає на наше життя і сьогодні. Серед них – влаштування дамби біля річки Стир у нинішньому центральному парку, влаштування централізованого водогону і каналізації в 1930-х, впорядкування судноплавства, розбудова нових районів, будівництво нинішньої вулиці Глушець.

Тож настав час подивитись на вдалі, конструктивні проєкти, які покращили життя радянського Луцька та мають позитивні наслідки і в наш час.

Центральний парк

Попри те, що радянська влада знищила вже один центральний парк, закладений на початку XX століття як публічний сад, і влаштувала на його місці Театральний майдан, вона ж виправила свою помилку в іншому місці, де влада міжвоєнного Луцька так і не встигла нічого грандіозного зробити попри амбітні плани.

Центральна алея парку восениЦентральна алея парку восени
 

Заплава річки Глушець була суттєво осушена в міжвоєнний період будівництвом дамби і влаштуванням великих каналів. Але територія продовжувала підтоплюватися і в 1950-х роках. Тоді на її місці вирішили влаштувати великий парк, будівництво якого завершилося у 1960-х роках. Так виник центральний парк культури і відпочинку імені Лесі Українки. Влаштування такого парку в цьому місці було доброю ідеєю, яка доповнила історичний ландшафт величезною впорядкованою зеленою зоною біля річки.

Державний історико-культурний заповідник

Ідея об’єднати головні історичні пам’ятки Луцька в державний заповідник, де працювали б фахівці різних галузей над дослідженнями та зберіганням цих пам’яток, виникла у 1970-х роках. Вважають, що авторами ідеї створення заповідника були тодішні архітектори Ростислав Метельницький та Богдан Колосок. Правда, спочатку його планували як архітектурно-історичний, але зрештою він став історико-культурним. Його заснували у 1985 році.

Велике значення цієї події полягало в тому, що відбулася актуалізація історії та культурної спадщини Луцька. І продовжує відбуватися. Наявність такої державної установи символізує, що Луцьку не байдуже до своєї історії, що тут працюють над збереженням минулого. Звичайно, на сьогодні вже є багато різних ініціатив зі збереження і популяризації історії, але наявність державної установи – це однозначно плюс і можливості.

Макет заповідникаМакет заповідника
 

Луцьк перебуває в Списку історичних населених місць України і його історична територія досить велика. Вулиця Лесі Українки з сусідніми, а також весь центр міста – така сама важлива історична територія. Робота в цьому напрямку дасть додаткові можливості для цілого міста в іміджевій, економічній, культурній, туристичній та суміжних сферах. Сьогодні нам справді варто подякувати людям, які свого часу створювали заповідник.

Проспект Волі

Проспект Волі, особливо у його центральній частині, створювали як головну вулицю радянського Луцька. Головну, бо тут проводили паради, тут були будівля обкому компартії, елітне житло партійців, центральний майдан із пам’ятником «вождю». Зі зрозумілих причин радянські архітектори підійшли значно уважніше до проєктування цього проспекту (тоді – вулиці Леніна). Сприяв цьому і панівний стиль у тогочасній архітектурі – сталінський ампір. Його будівлі мають ефектний вигляд і однозначно вирізняються з кращого боку на тлі «фонової забудови» радянського Луцька.

Проспект ВоліПроспект Волі
 

Майдан навколо обкому та центральна частина вулиці набули представницького вигляду після будівництва й досі його не втратили. Тут нині багато магазинів, кафе, ресторанів, проспект дуже живий і на фоні сучасного міста також має привабливий вигляд, особливо після реконструкції в 2000-х роках, хай навіть та реконструкція і отримала чимало критики. Сьогоднішній проспект Волі в центральній частині міста можна сміливо записувати до туристичних маршрутів.

Тролейбус

Електротранспорт, особливо громадський, – це ідея, яка має і в наш час велику перспективу. Луцьк розвиває свою тролейбусну лінію, працює над оновленням машин. Сьогодні містом курсує багато нових сучасних тролейбусів, а в недалекій перспективні буде ще більше. І це гарний напрямок розвитку для громадського транспорту. А запустили перший тролейбус в Луцьку 1972 року.

Перший рейс відбувся 8 квітня 1972 року. Тролейбус їхав від депо до Розвилки, де був кінотеатр «Комсомолець». Проїзд коштував 4 копійки. Довжина ліній становила всього 13 кілометрів. Першою моделлю тролейбуса на луцьких дорогах став Київ-6 «Киянка».

Перший і сучасний луцькі тролейбусиПерший і сучасний луцькі тролейбуси
 

Уже наприкінці сімдесятих в місті курсувало 70 тролейбусів. Довжина ліній становила 40 км. Інтервал руху в години-пік – чотири хвилини. Але часами і цього було мало, бо за словами старожилів, вважалося за щастя близько жити біля роботи і не користуватися переповненими тролейбусами вранці. Підрахували, що з початку запуску цього транспорту в місті до кінця сімдесятих років перевезли 125 мільйонів пасажирів, а за 50 років його роботи в Луцьку, мабуть, годі й порахувати. Хоча в ЛПЕ це число могли б прикинути.

Вулиця Карпенка-Карого

Над створенням магістралей для швидкого проїзду містом у Луцьку почали працювати ще в 1920-х роках. Так, сучасні вулиці Глушець та Набережна – це наслідок роботи луцьких містопланувальників саме міжвоєнного часу. А от артерію північ-південь у вигляді вулиці Карпенка-Карого збудували вже в радянський період. Завдяки існуванню цієї вулиці можна швидко оминути заповнені транспортом та світлофорами вулиці та проспекти і швидко дістатися з північної частини міста до південно-східної з виїздом на Дубно-Рованці-Львів і навпаки.

Погодьтеся, якби весь нинішній трафік з цієї вулиці перенести на Відродження, або ще гірше – на внутріквартальні вулиці Балки, то цей район захлинувся б.

Сьогодні Карпенка-Карого є однією з найдовших у місті. Її довжина – приблизно 4 км. Перетинає кілька районів, два залізничні переїзди, сполучається з двома шляхопроводами.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів