Поділитись:

Що буде з цінами на таксі в Україні

Четвер, 17 лютого 2022, 18:37
Що буде з цінами на таксі в Україні

В Україні знову заговорили про подорожчання поїздок на таксі. Хоча востаннє тарифи підвищувалися якраз з початком пандемії COVID-19 та введення локдаунів у 2020-2021 роках.

Журналісти «Сьогодні» розбиралися, чому таксі в Україні може подорожчати і що буде з цінами надалі.

Що зараз відбувається на ринку таксі?

На початку лютого 2022 року працівники таксі виступили у соціальних мережах з ініціативою проведення всеукраїнського страйку 14 лютого з вимогою підвищити тарифи.

Водії скаржилися на значне подорожчання пально-мастильних та витратних матеріалів, загальну інфляцію та падіння доходів.

Але з іншого боку, вже існуючі тарифи є неприйнятними для багатьох користувачів таксі, що негативно впливає на загальний попит.

Проте, за словами голови правління Української таксомоторної асоціації Андрія Антонюка, до страйку у Києві приєдналися водії, які працюють на так званих агрегаторах-таксі (Uber, Bolt та Uklon). Вони з'явилися на українському ринку у 2016 році й переманювали водіїв традиційних служб таксі спеціальними «плюшками»: доплачували бонуси за наклейки, дарували бонуси на бензин тощо.

«Водії самі дали розвинутися цим компаніям та заробити. Наразі агрегатори тримають близько 90-95 % ринку таксі Києва чи України. Конкуренції практично немає. І тепер вони як монополісти можуть диктувати свої умови», – розповідає Антонюк.

Зараз водії головним чином незадоволені тим, що агрегатори підіймають розмір комісійних з кожного водія. Але річ у тому, що в цьому полягає вся бізнес-модель агрегаторів.

«Працює агрегатор у Києві та отримує виручку, приміром, 1 млрд грн на рік. Водій має віддати агрегатору 25 % своєї виручки, а раніше було 10 %. У результаті, заробили ви 250 млн грн. Щоб заробити ще більше грошей, є лише один варіант: опустити ціну та дістатися до 2 млрд», – зазначає Антонюк.

Чому заговорили про подорожчання таксі в Україні?

Андрій Антонюк вважає, що лише зараз українські таксисти почали розуміти всю складність ситуації, в якій опинилися.

«Їх покликали в бізнес, вони набрали кредитів, лізингів, сподіваючись, що завжди будуть отримувати всі ці "плюшки", які їм дарували спочатку. Але агрегатори тепер теж хочуть заробити, у них бізнес-модель така. Ціни знизилися до свавілля, люди не мають чим оплачувати кредити, а вимоги до них постійно збільшують», – пояснює Андрій Антонюк.

Експерт також зазначає, що нинішні ціни на таксі часто є економічно невигідними для водіїв, але агрегатор ніколи не піде на підвищення цін.

«Вони просто піднімуть комісію і все. Агрегатори ж бачать, що попит на поїздки є, якщо ти їздиш – тебе все влаштовує. Ніколи вони не підуть на підвищення цін. Підвищити комісію – так, таке може бути».

Ускладнює життя таксистам і те, що тільки в Києві з 400 служб таксі у 2016 році, станом на 2022 рік залишилося менш як 40. За фактом, люди практично позбавлені можливості піти працювати на іншу фірму, адже агрегатори захопили весь ринок таксі: вони встановлюють ціни на перевезення та самі диктують правила, на які працівники змушені погоджуватися.

Що буде з цінами надалі?

За словами Антонюка, страйк працівників таксі не приведе до негайного подорожчання таксі. Тим більше зараз в Україні ще тримається досить тепла, як для лютого, погода. А влітку багато українців пересядуть на прокатний чи особистий електротранспорт.

«Люди можуть апелювати лише до держави, щоб їх визнали найманими працівниками. Тоді у людей можуть з'явитися якісь соціальні гарантії: що у вас є вихідний, що ви можете хворіти і таке інше. Держава має зробити закон для цих компаній і прописати їхні права і обов'язки. Тоді відразу ринок таксі зміниться», – вважає Антонюк.

Здається, не дуже вірить у подорожчання і керівник маркетингового напрямку OnTaxi Віталій Леонов, але визнає необхідність змін на ринку таксі:

«На жаль, на сьогодні неможливо змінити тариф зусиллями лише одного з гравців ринку. Модифікація послуг та тарифоутворення потребує комплексного підходу. Поки що неможливо дати відповідь на запитання: чи очікує українців у всіх містах різке зростання цін у сфері індивідуальних перевезень, але цей сегмент ринку має змінитися», – додав Леонов.

Легалізація ринку таксі

В Україні збираються фіскалізувати ринок таксі. Відповідний законопроєкт із січня 2022 року перебуває на узгодженні з Міністерством інфраструктури.

Так, за словами голови парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, влада не планує фіскалізувати якусь ще галузь, оскільки в країні вже виконали програму-мінімум щодо оподаткування.

«Ми ухвалили закони, які запровадили РРО, антиофшорний закон, податок на Google, реформу податкової відповідальності в №1210, податковий закон №5600, ми прибрали всі корупційні пільги. Усі. Ми повинні поставити крапку або крапку з комою на кілька років. І сконцентруватися на податковій, митниці, налагодити їхню роботу», – сказав Гетманцев.

Нагадаємо, що з 1 січня в Україні запрацювали нові правила оподаткування, що передбачають запровадження податків на доходи фізичних осіб, земельні ділянки та угоди з нерухомістю.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів