Поділитись:

Гендиректор мережі "Наш Край" розповіла, що таке франчайзинг і як це працює

П'ятниця, 21 жовтня 2016, 17:17

Генеральний директор мережі супермаркетів Генеральний директор мережі супермаркетів "Наш Край" Ірина Берлач

20 жовтня мережі магазинів "Наш Край" виповнилося вже 15 років. При цьому 12 з них компанія розвивається за принципом франчайзингу. У продуктовому ритейлі такий принцип розвитку залишається винятком з правил: лічені FMCG-мережі готові ризикувати репутацією і втратою клієнтів заради розширення охоплення і збільшення кількості магазинів.

Один з небагатьох гравців, які зробили ставку саме на продаж франшизи, - мережа "Наш Край". З 2004 року мережа розвивається за франчайзингом в двох форматах: "магазин біля дому" та "експрес".

Зараз мережа нараховує 210 торгових точок, що працюють на умовах франчайзингу в 17 областях України. Як ритейлер шукає партнерів, контролює їх роботу, допомагає розвиватися, розповіла RAU генеральний директор мережі супермаркетів "Наш Край" Ірина Берлач.

- В Україні не так багато компаній, які ризикують відкривати продуктові магазини за франшизою. Чому вибрали такий варіант розвитку мережі?

- Коли ми відкривали перший магазин на умовах франчайзингу, це було абсолютно нове явище для України. Співпраця з цього принципу має ряд переваг для підприємця або компанії, які хочуть почати свій бізнес. Передусім - можливість працювати під уже відомим брендом, що дозволить привернути увагу клієнтів, база яких роками напрацьовувалась франчайзером. Інший, не менш важливий фактор: франчайзі отримує готову модель бізнесу "під ключ" і повний пакет технологій його ведення. З огляду на це, ми вирішили розвивати мережу за франчайзингом.

Кому франшизу?

- За яким принципом підбираєте франчайзі, кому віддаєте перевагу?

- Купити нашу франшизу можуть люди різних професій і з різним досвідом. Головне: щоб він хотів стати власником успішного бізнесу, готову модель якого ми пропонуємо. І, зрозуміло, мав у своєму розпорядженні початковий капітал. Що підтверджує: співпраця з нами вигідно, а бізнес на умовах франчайзингу - успішний.

- Назвіть вимоги до підприємця, який зацікавився франчайзинговою пропозицією.

- Одна з обов'язкових умов - власне або орендоване приміщення від 50 квадратних метрів в густонаселених районах або локаціях з хорошим пішохідним потоком. А також наявність достатньої суми для відкриття магазину.

- Що саме потрібно для відкриття магазинів в пропонованих вами форматах: "експрес" та "біля будинку"?

- Формат "Експрес" - магазин від 50 до 150 квадратних метрів, розрахований на зручну і швидку покупку, асортимент - до 5 000 найменувань. Початковий капітал: від 10 000 євро. Цих грошей вистачить на оренду приміщення, придбання обладнання, оплату праці, ремонт приміщення. Формат "Магазин біля дому" - магазин самообслуговування з розширеним асортиментом товарів, свіжою випічкою, фреш-групою, кулінарією. Асортимент: від 5 000 до 15 000 найменувань. Торгова площа: від 150 до 300 квадратних метрів. Початковий капітал: від 25 000 євро.

- Як контролюєте якість роботи франчайзі?

- Ми партнери з директорами магазинів, і постійно спілкуємося з ними. Якщо виникають питання, то намагаємося оперативно вирішувати їх в режимі реального часу. Контроль, звичайно, потрібен, і ми використовуємо два способи. Перший: в онлайн-режимі через систему відеоаудиту, коли наш операціоніст моніторить ситуацію в торговому залі, виробничих і складських приміщеннях. Наші регіональні менеджери періодично відвідують підконтрольні магазини і перевіряють якість послуг, ціни, консультують щодо роботи персонал. Крім того, кожного тижня проходить засідання технічної ради, де аналізуються результати роботи магазинів, звіти регіональних менеджерів і приймаються певні рішення.

Порада і допомога

- Чим залучаєте покупців в магазини мережі? На що робите акцент?

- Мережа супермаркетів "Наш Край" активно збільшує портфель рrivate label, розширюючи асортимент, вводячи нові товари під ВТМ і пропонуючи покупцям відмінну якість товарів за оптимальну ціну. Також активно збільшуємо кількість і якість "гнучких знижок" спільно з партнерами-постачальниками.

- Як вибудовуєте відносини з франчайзі: спільна маркетингова активність, загальні рекламні кампанії, інформаційна та організаційна підтримки, просування в соцмережах?

- Намагаємося максимально допомогти нашим франчайзі: даємо рекомендації щодо формування асортименту товарів, цінової політики, проведення промоакцій. Також забезпечуємо послугами "гарячої лінії", а ще впроваджуємо єдину програму лояльності для покупців. Крім цього, моніторимо домовленості з постачальниками, домагаючись для франчайзі кращих умов роботи; допомагаємо юридичними, бухгалтерськими та іншими консультаціями. Важливий нюанс: забезпечуємо навчання та підвищення кваліфікації персоналу.

- Асортимент в магазинах формуєте самі чи це право залишається за франчайзі?

- Ми підписуємо договір концесії, і виходити за його рамки не можна. Також можуть розширювати перелік додаткових послуг, самостійно приймати рішення про інвестиції в переоснащення магазину, вибирати методи просування маркетингових заходів.

- Які регіони позначили для себе пріоритетними для розвитку?

- Пріоритет - відкриття нових франчайзингових магазинів на всій території України і залучення в цих регіонах нових партнерів. Винятки - Луганська і Донецька області та АР Крим.

Важкі часи

- Як компанія пройшла через кризу кінця 2013 - початку 2015 років?

- У цей період мережа супермаркетів "Наш Край" збільшила кількість франчайзингових магазин з 104 до 169 тільки за 2014 рік. Криза стала імпульсом розвиватися, адже пропоновані нами формати магазинів затребувані і франчайзі, і споживачами. З одного боку - необхідна сума інвестицій навіть за теперішніх часів порівняно невелика. З іншого боку, для споживачів "магазини крокової доступності" дають ряд переваг перед гіпермаркетами: менше часу на дорогу і покупки, при цьому широкий асортимент товару. Недарма саме такий формат торгових точок в Європі розвивається швидше за інших. "Магазини біля будинку" займають 30-35% ринку європейського продуктового рітейлу.

- Як оцінюєте ситуацію в українському продуктовому ритейлі на сьогодні? Що актуально для споживачів?

- Кількість покупців у магазинах знизилася в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року. За динамікою показників мережі "Наш Край": якщо порівнювати показники "like to like" (за сукупністю супермаркетів, які працювали протягом двох останніх років), то кількість чеків в наших магазинах не знизилася. Причому це стосується як власних, так і франчайзингових магазинів. Щодо поведінки споживачів, можна відзначити що покупці, як і раніше, дуже раціональні при здійсненні покупок, віддають перевагу продукції середнього цінового і економ-сегмента, також частіше купують товари рrivate label і реагують на вигідні цінові пропозиції.

- Поділіться подальшими планами на розвиток мережі: на що хочете зробити акцент: подальше збільшення кількості магазинів, розширення площ, придбання інших операторів?

- Наразі ми активно працюємо над відкриттям нових торгових точок і залученням нових партнерів. Також один із пріоритетних напрямків роботи мережі - вдосконалення системи лояльності та впровадження системи персоніфікованих пропозицій для покупців. Посилено працюємо над збільшенням портфеля ВТМ і розвитком e-commerce.

Довідка:

Франчайзинг (фр. franchise — пільга, привілей) — це форма співпраці між юридично та фінансово незалежними сторонами (компаніями та/або фізичними особами), в рамках якої одна сторона (франчайзер), що володіє успішним бізнесом, відомою торговою маркою, ноу-хау, комерційними таємницями, репутацією та іншими нематеріальними активами, дозволяє іншій стороні (франчайзі) користуватися цією системою на певних умовах.

ЧИТАТИ ТАКОЖ: "БУДЬ-ЯКА КРИЗА – ЦЕ МОЖЛИВІСТЬ УДОСКОНАЛИТИ БІЗНЕС", – МАРКЕТИНГ-ДИРЕКТОР "НАШ КРАЙ"

Надрукувати
мітки:
коментарів