Поділитись:

Чому Луцьк й досі не отримав нові тролейбуси

Середа, 10 листопада 2021, 17:15
Чому Луцьк й досі не отримав нові тролейбуси

Ще 17 з 29 тролейбусів, які, згідно з контрактом, мали вже курсувати вулицями нашого міста, досі міське підприємство електротранспорту не отримало.

Хто винен у ситуації з невчасною поставкою тролейбусів, для  Інформаційного агентства Волинські Новини з'ясовувала Юлія Малаєва.

Нові тролейбуси за кошти ЄІБ

Нагадаємо, у квітні 2020 року було підписано контракт щодо постачання 29 нових тролейбусів між Луцькою міською радою та ДП «Автоскладальний завод № 1 «АТ АК «Богдан Моторс». Нові тролейбуси – тихі, екологічні й економічно вигідні, вони споживатимуть удвічі менше електроенергії. Також вони обладнані кондиціонерами, USB-зарядками, мають м'який салон та доступні для людей з інвалідністю.

Придбання нового електротранспорту для міста стало можливим завдяки реалізації проєкту «Міський громадський транспорт України», який реалізовують з використанням кредитних коштів Європейського інвестиційного банку. Таким чином не лише Луцьк, а й інші міста України отримали можливість оновити та розширити свій парк громадського транспорту, розвинути мережу маршрутів та провести ремонтні роботи в депо.

Серед міст, які першими підписали угоди, були Луцьк (на 4,3 млн євро без ПДВ), Харків (10 млн євро без ПДВ) та Суми (4 млн євро без ПДВ). Відповідно, Суми мали отримати 19 тролейбусів, Луцьк – 29, Харків – 49.

Чому Луцьк й досі не отримав нові тролейбуси 

Наприкінці жовтня минулого року Луцьк отримав перші два нові тролейбуси, придбані в рамках проєкту. Наприкінці січня цьогоріч місту передали ще чотири «Богдани», в середині лютого обласний центр Волині знову ж таки отримав чотири тролейбуси, а у червні – ще два.

Решту тролейбусів мали поставити на початок осені, проте згодом стало відомо, що всі поставки зірвані.

Чому постачальник не виконав умови

У чому причина невиконання заводом контрактних зобов’язань, в коментарі Інформаційному агентству Волинські Новини пояснив директор ДП «Автоскладальний завод № 1 «АТ АК «Богдан Моторс» Дмитро Писаний. З його слів, Луцьк, попри всі виконані умови і вчасну оплату, опинився у заручниках недобросовісного виконання за контрактами іншими містами, які невчасно розраховуються. Зокрема найбільший боржник – Харківське КП «Тролейбусне депо № 3» .

«Завдання на виробництво складали ще наприкінці минулого року, ми формували плани своєї фінансової діяльності. У нас було укладено контракти на 400 автобусів і тролейбусів «Богдан». Ми заходили в цей рік зі сформованим персоналом, численними планами. Але системно почалися збої контрактних обов’язків в оплаті, хоч ми здійснювали поставки, навіть не чекаючи передоплат. Ми навіть відвантажили продукцію, випереджуючи графіки. Приміром, Харківське КП «Тролейбусне депо № 3» хронічно затримувало платежі й досі не виконало повною мірою всі контрактні обов’язки», – переконує керівник.

Загалом, пояснює Дмитро Писаний, коли один замовник не виконує свої зобов’язання, то це впливає на всю виробничу програму підприємства. У випадку з Харковом борг суттєвий.

«Це близько 50 мільйонів, які вони не платили, відтерміновували платежі. Ця ситуація триває рік, в нас є листування з чиновниками з їхніми обіцянками. І борг є досі, вони досі не повною мірою розрахувалися. Але в той же час вони купують за бюджетні кошти турецькі автобуси. Луцьк, наприклад, завжди вчасно розраховувався. Але через неякісні виконання обов’язків іншими нашими партнерами ми не могли вчасно замовити комплектувальні для тролейбусів, у тому числі й тих, які заплановані для Луцька», – запевняє керівник підприємства.

Зрештою у зв’язку з цією ситуацією на ДП «Автоскладальний завод № 1 «АТ АК «Богдан Моторс» мусили шукати обігові кошти, аби виконати свої зобов’язання за контрактами. Досі Луцьк не отримав 17 тролейбусів.

«Цього року ми зробили лише 87 автобусів і тролейбусів. Ми скоротили виробничу програму, скоротили персонал на 200 осіб. Ми були змушені згорнути перспективні розробки електровантажівок, електробусів, і кошти, які планували на ці проєкти, спрямували на виконання чинних контрактів, адже через ці неплатежі виник дефіцит обігових коштів. Ми докладаємо усіх зусиль, щоб виконати цей контракт. Виконання його залежить ще й від графіка постачання матеріалів, і мене бентежать європейські постачальники, бо скоро різдвяні свята. Тому хочемо якнайшвидше отримати комплектувальні з Європи. Луцьку ми ще маємо поставити 17 тролейбусів. Я планую, що останні поставки за цим контрактом будуть в першій декаді лютого, незважаючи на те, що роблять інші наші контрагенти», – каже Дмитро Писаний.

До причин невчасного постачання комплектувальних додалися ротації у профільному міністерстві та карантинні обмеження.

«Ми зверталися і до Європейського інвестиційного банку, і до Мінінфраструктури. В Міністерстві, наприклад, навесні змінився керівник, у результаті в когось немає права підпису, у когось є, і ми чекаємо, коли в усіх чиновників з’явиться право підпису й ця бюрократична тяганина припиниться. Впливають і карантинні обмеження, адже ситуація дуже швидко змінюється. Якщо раптом будуть якісь ускладнення в Європі, то на постачанні це теж відіб'ється, це може і нас зачепити. Але я вважаю, що ми виконаємо свої зобов’язання. Звичайно, в разі, якщо не буде якихось форсмажорних обставин», – резюмує керівник ДП «Автоскладальний завод № 1 «АТ АК «Богдан Моторс».

Луцька міська рада планує продовжити програму підтримки ЛПЕ

Для розрахунків за тролейбуси в Луцьку було ухвалено програму підтримки Луцького підприємства електротранспорту, яка завершується цього року.

Як пояснив директор департаменту економічної політики Борис Смаль, для того, аби мати можливість дофінансувати решту тролейбусів, які має виготовити луцький завод, необхідно продовжити термін дії програми.

«На найближчу сесію заплановано винести проєкт рішення щодо продовження терміну дії програми підтримки ЛПЕ, в якій прописане отримання тролейбусів. Вона мала б бути завершена в 2021 році, але у зв’язку з тим, що не всі тролейбуси поставлені, потрібно її продовжити на рік, але завод обіцяє поставити ці тролейбуси раніше. Луцька міська рада платить 20% ПДВ з бюджету після погодження сплати коштів Європейським інвестиційним банком, а решту платить банк через Мінфін. Луцька міська рада вчасно платила за ці тролейбуси», – наголосив він.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

 

Надрукувати
мітки:
коментарів