Поділитись:

«На 100 км – лише 13 грн»: лучанин розповів, чому вигідні електромобілі

Субота, 31 липня 2021, 10:00

Електромобіль – така собі фантастична реальність, до якої ми вже звикаємо у Луцьку.  Адже містом вони їздять вже кілька років, мало не на кожній заправці стоять зарядні станції. І навіть багато служб таксі уже використовують ці автомобілі. І так – це правда, що такі авто їздять виключно від електроенергії.

Журналісти ІА «Конкурент» поспілкувалися з лучанином Олегом Бобелою, який уже понад чотири роки їздить виключно на електромобілі. Водій упевнений, що за ними –  майбутнє.

– Як ви наважилися купити те, що для нашого міста – рідкість?

– У мене ще в дитинстві була мрія зробити свою електричну машину. Щось с другом робили – від вагонетки взяли колеса, раму від ліжка, електромотор навіть знайшли, а от акумулятор знайти не вдалося. Так моя мрія і лишалася просто мрією. Коли надумав купувати авто, вирішив, що так мрія повинна здійснитися. Я купив Nissan Leaf у Львові і одразу ж поїхав на ньому до Луцька. У авто – абсолютно тихо. Це лякало навіть упродовж двох місяців з моменту покупки. Не чути ні звуку мотора, ні коліс. Відкривав вікно, аби щось почути.

У перші дні я не знав, що з тим автомобілем робити, де та як заряджати. Навіть генератор купив, так боявся. Виявляється, авто використовує 2 кВт. Це приблизно як чайник. Отож, я кинув на вулицю подовжувач. А живу на третьому поверсі. Довелося кругом будинку кидати подовжувач, бо авто не під вікнами, а з іншого боку.

– Люди ставлять біля будинку власну зарядну станцію. Ви не встановлювали?

– А навіщо? Вважаю, це роблять ті, у кого є зайві гроші. Я заряджаю авто від звичайної розетки удома.

– Олеже, скільки часу потрібно заряджати автомобіль?

– В залежності від того, скільки авто використовує кВт. В середньому це 2 кВт, якщо батарея 20 кВт, то це приблизно 8-10 годин. Тоді заряджаю раз у три дні, відтак вистачає їздити по місту. Не рекомендується ці автівки заряджати і розряджати повністю, ідеально – від 10 до 80%.

– Розкажіть про швидкість автомобіля та чи дійсно все так залежить від погодних умов?

–  Від погоди дуже залежить, дійсно. Найбільший запас ходу – весною і осіннню. Літом я проїжджаю 100 км, а взимку – 60. Цієї зими було -23°C, я натиснув кнопку і поїхав. Я не грів авто, бо там немає що гріти. Там батарея вже нагрівається тоді, коли я поїду. І мотор не може замерзнути, бо там нема чому замерзати. В авто стоїть дві запчастини – це ротор, який крутить колеса, і два підшипника, на яких він крутиться. І все.

Тут у мене 80% запасу батареї, у першому авто було 60. Тепер же це плюс 40 км до їзди. До речі, у новіших машинах прошивку поміняли, прогнозований час є запасу батареї, електрони поміняли, зараз вони зовсім інакше рухаються, ця хімія не замерзає при -20°C. А у першому авто при -17°C вже ставала, як желе. Тоді зняв машину із зарядки, пише 100 км, доїхав до роботи – 10 км, і ввечері можеш не виїхати, бо електрони замерзли. Оце був мінус цих авто.

На цьому автомобілі їду повільніше. Якщо на Golf я літав, то тут я не повзаю, просто їду, не порушуючи правил. Так, далекобійники сигналять. Дуже жахливе ставлення у них до електромобілістів. Коли я їду 70 км, то це їм заважає, бо для них то повільно.

Знаєте, загалом люди у нас не готові до електромобілів, хоча всі виробники автомобілей  вже мають електричні. Це майбутнє. Це реально майбутнє.

– Люди не готові чи місто?

– Місто готове. У нас стільки зарядних станцій, що позаздрити може Харків, бо то столиця електромобільності в Україні, ну й Київ.

Коли заряджаю авто, багато людей розпитують, цікавляться. Один чоловік навіть шукав, де знаходиться бак, йому не вірилося, що авто повністю без пального.

– Ви продали Nissan Leaf і купили Nissan Leaf. Ви не поміняли шило на мило?

– Я взяв авто 2014 року, тобто новіше. І не помилився – воно дуже класне. Продав старий Nissan Leaf, бо він мало їхав. Хотів взяти все-таки Golf. Але знову сів і порахував: за рік я витратив трохи більше двох тисяч гривень на "заправку". Це приблизно 13 тисяч км. На Golf я заплатив би 1300 доларів – 18 тисяч за солярку і біля 10 тисяч за обслуговування. Тобто на електичному автомобілі за 100 км я плачу 13 грн. Вдумайтесь.

До речі, була думка придбати Renault Zoe. Але я їздив на ній. Renault Zoe, як Галя балувана – дуже примхлива до зарядних станцій. Для неї тут не такий сервіс. Якщо немає в розетках заземлення, вона не буде заряджатися. Хоча авто класне, їде далеко, погодні умови не впливають на батарею, бо в ній є кондиціонер. З мінусів – споживає більше електрики. Ну, а якщо говорити про Tesla, то державна служба мені не дозволяє її купити.  Загалом же людина, яка працює на держроботі і отримує мінімальну зарплату, може собі дозволити не купити таку машину, але от її утримувати – без проблем. Навіть от моя дружина Ірина, медсестра, може собі це дозволити.

Ще один нюанс: у моторі Golf є більше тисячі запчастин. Я купив стару машину і кожна з тих запчастин щотижня хотіла зламатися. Мені страшно було лягати спати, боявся, що вона знову зламається, я поїду на сервіс, відвалю 5-10 тисяч гривень за ремонт.

– Але ви продали авто і все ж не одразу почали шукати новий електромобіль. Все таки ви знову сіли рахувати, знову думали. Чому? В чому все-таки найбільший мінус електромобіля?

– Пробіг. А я хотів подорожувати. Я люблю поїхати в Трускавець, в Карпати. Я цю останню машину пригнав з Києва, 370 кілометрів їхав 8 годин.  

Я не міг собі дозволити авто, яке може проїхати 200 чи 400 км – вони реально недоступні і значно дорожчі за звичайні. 

– А не було думки взяти гібрид? На ньому ж можна їхати куди завгодно.

– Ні. Згадайте про ту тисячу запчастин. А тут ще додається батарея, купа дротів і муфта, яка переключає з бензину на електрику. Це ще пів тисячі деталей. Мені здається, що ці авто робляться для того, аби привабити клієнта. Типу вона ж напівелектрична.

Загалом нікому не рекомендую гібрид. Тато в мене механік, все життя з авто працює, теж казав, що купувати потрібно або електрику,  або бензин. Мав би собі ще один головний біль.

– Чим усередині електромобіль відрізняється від звичайного?

– Нічим не відрізняється. Має низьку шумоізоляцію – і це все. Батарея на 22 кВт важить 270 кг. За рахунок цього авто важче – 1600 кг. Tesla ще важча. Але такими авто навіть ліпше керувати.

– Чула таку інформацію, що ізоляція в електрокарах зроблена із сої. І її можуть перегризти миші. Скажіть: це правда?

– Я неодноразово розбирав Tesla. Ізоляція м’яка, як резинка, тягнеться. Але це не резина. Дещо схожа на желе. Мені дійсно здалося, що вона повністю натуральна. Навіть запаху хімії немає. Проте я не знаю, з чого вона зроблена. І це, до речі, стосується лише цієї моделі авто.

– Чи є у Луцьку автосервіси для електромобілів і чи дорогі ці автівки в обслуговуванні?

– Дуже дешеві в обслуговуванні. Колодки міняються, певно, раз у житті цієї машини.

А загалом усі автосервіси беруться за ремонт, хоча окремого немає. Але ж там особливо і немає що обслуговувати. Машина не примхлива, їй нічого не потрібно. Правда, треба, щоб було холодно для неї. В літню спеку трошки недобре. Хоча в тіні в +30 °C – може бути. Середня температура батареї, при якій вона себе дуже добре почуває (і заряджається, і розряджається), – це +20-25°C. Японці дали широкий діапазон в цій машині – від -10 °C до +50 °C. Але щоб розігріти її до +50°C, це потрібно летіти 150 км. Бо це її максимальна швидкість. І то треба летіти годину. Щоб охолонути, їй потрібно до двох діб, бо  повільно охолоджуються.

– Олеже, чи завжди усе було гладко? Чи все ж траплялися якісь казуси на дорозі? Приміром, авто розрядилося посеред дороги і все – ні станцій поряд, ні якоїсь електромережі.

– Ніколи не було проблем, бо в машині пробіг завжди показує точно. У перших автомобілях не було такого прогнозованого запасу. Але то був 1993 рік.

Є історія, коли на Житомирщині ми потрапили в ураган і на дачі дві доби не було електрики. Заряд батареї був 18%, це приблизно 25 км. Тому я доїхав до сусіднього села і просто попросив зарядити авто. Мені не шкода дати людині 100 гривень тоді як насправді я витратив лише 5 гривень. Просто люди думають, що для авто потрібні якісь силові розетки. Але не забуваймо, що таке авто, як чайник. Та навіть і вони, буває, більше електроенергії споживають.

З мене часто кепкують: типу, а що ти будеш робити, якщо десь серед дороги розрядишся, то електрику у відрі принесеш? Але я завжди точно до кілометра знаю запас батареї, тому можу спрогнозувати маршрут. Наприклад, коли ми їхали в Карпати, то зупинялися на підзарядку у Львові. Ми могли зарядитися за 30 хвилин, але поставили на повільну зарядку на дві години, тому що спланували зупинитися в місті і зайнятися там своїми справами.

Кожні вихідні ми їздимо до батьків в Олику і Дубно. Від Луцька – це 50-55 км. Там, звісно, я ставлю атомобіль на підзарядку.

До слова, є програма на телефон для електромобілістів. Вона показує, де є станції для підзарядки по всій Україні. Помаранчеві – швидкі, зелені –  звичайні. Навіть вартість послуги вказується. Є багато зарядок у Львові, в Любомлі, в пункті пропуску «Доманове». Крім того, в додатку видно, якщо станція не працює.

– До речі, ми не говорили про вартість підзарядки. Повільна – дешевша, швидка, відповідно, дорожча?

– Так, дорожча в кілька разів. Якщо  говорити цифрами: удома нічний тариф – 84 копійки за 1 к Вт. На зарядній станції звичайна зарядка – від 4,5 грн. Але всі повільні зарядки, що на станціях, мають втричі більшу потужність: 6 кВт я заряджу за одну годину, а вдома за цей час – лише 2 кВт. От за це і переплачуються гроші. На швидкій зарядці авто заряджається за 30 хвилин і в залежності від компанії, послугами якої користуюся, це вартує від 6,5 до 9 грн за 1 кВт.

– Чотири роки минуло відтоді, як ви вперше сіли за кермо електрокара. Скажіть відверто: а зараз не хочеться повернутися до авто на бензині?

– Ні. Це суттєва економія. Це – екологічно і це – майбутнє.

Як повідомили в регіональному сервісному центрі ГСЦ МВС у Волинській області, на Волині стрімко збільшується кількість реєстрацій автомобілів з гібридним видом двигуна. За останні пів року сервісними центрами МВС в області зареєстровано 124 гібриди та 66 електрокари. За 2020 рік – 170 гібридів і 180 електрокарів. До трійки лідерів по реєстрації електрокарів у сервісних центрах входять: Renault, Nissan Leaf та Tesla.
«Тим, хто хоче зареєструвати такий транспортний засіб, треба знати, що процедура реєстрації не відрізняється від традиційної, варіюється сума оплати даної послуги в залежності від категорії транспортного засобу (легкові та вантажні авто, мопеди, мототранспорт ) і країни виробництва», –  інформують у сервісному центрі МВС.

До слова, у Луцьку є автосервіс, де можна замовити бо купити наявне авто. Також лучани можуть скористатися послугами екотаксі, бо практично уже кожна служба має в наявності таке авто.

ЧИТАТЙТЕТАКОЖ: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Надрукувати
мітки:
коментарів
31 липня 2021
13 травня 2021
22 квітня 2021
12 березня 2021
25 вересня 2020
10 вересня 2020
31 серпня 2020
13 серпня 2020
11 серпня 2020
08 червня 2020
06 березня 2020
02 березня 2020
28 грудня 2019
29 листопада 2019
13 вересня 2019