Поділитись:

З чого складається система Prozorro?

П'ятниця, 27 листопада 2020, 15:29

Для пересічного громадянина поняття Прозорро означає, що державні закупівлі проводяться у просторі нової системи та за нового, більш відкритого, регламенту. Та, насправді, це ціла контсрукція – з підприємств та відомств, а також платформи та майданчиків, – діяльність якої контролюється спеціальними органами та громадськістю.

Історія почалася у 2015 році після реформування, що ініціювало перехід від державних закупівель у паперовому виданні до електронної системи торгів. Було створено державне підприємство з однойменною назвою «Прозорро», з героїчним акцентом на Pro-Zorro (так, мова про благородного героя у масці, що вершить справедливість на користь та в інтересах людей). Яке цікаве співпадіння та іронія сенсу слова «прозоро» для нашого суспільства в реаліях сьогодення.

ДП «Прозорро»

Створення самої системи електронних закупівель, на базі програмного забезпечення в відкритим типом кодування та її функціонування, підтримується міжнародною антикорупційною організацією Transparency International з її акредитованим відділенням TI-Ukraine. Три головних «слона» у роботі «прозорого» підприємства:

  • «Всі бачать все», коли доступ громадськості обмежений лише особистим небажанням відвідувача сайту;
  • Золотий трикутник партнерства – влада, громадськість та бізнес, за рахунок перетину інтересів яких, власне, і відбувається еволюція економічного простору та підтримується довіра;
  • Гібридна модель електронної системи, що адмініструється підприємством, полягає у відкритій координації центрального модулю даних з комерційними майданчиками, які обслуговують своїх клієнтів. Станом на січень 2020 року, у системі повторно акредитовано 19 майданчиків, через котрі здійснюються держзакупівлі онлайн.

Також, працівники Прозорро постійно займається просвітницькою діяльністю та навчає користувачів системи через організацію дискусій та семінарів. Командна підтримка працює за європейським зразком, через ведення блогів та діяльність у соціальних мережах.

МЕРТ

Міністерство економічного розвитку та торгівлі (МЕРТ) розробляє, впроваджує та координує Prozorro систему, а внутрішній Департамент працює над політикою та консультує у робочих питаннях. Усі законодавчі документи розробляються тут, а вже потім реєструються та виносяться на затвердження у ВР України.

Авторизовані майданчики

Для замовника та постачальника безпосередньої реєстрації на prozorro.gov.ua не передбачено. На центральній платформі можливий лише перегляд повної інформації від предмету закупівлі до останньої довідки кожного з учасників торгів. Для прийняття участі у закупівельному процесі, необхідна авторизація на майданчику-партнерові, які конкурують між собою для залучення більшої кількості клієнтів, пропонуючи кращий сервіс та нові аналітичні підходи до ринку.

Базовий функціонал такого аккаунту буде у всіх однаковий, а вхідна реєстраційна вартість складе символічну суму, або взагалі є безкоштовною. Щоб обрати свій вхідний майданчик, необхідно вивчити пропоновані умови, консультаційну та технічну підтримки, чим мають забезпечувати акредитовані ресурси. Станом на листопад 2020 року в системі Prozorro активно функціонують лише 13 з 19, що пройшли перевірку ще на початку року.

Такий розподіл «ваги» між центральною базою та дотичними сервісними сайтами, по-перше, забезпечує додаткову кібернетичну безпеку. По-друге, спрощуються корупційні ризики, що присутні, коли усією системою володіє розробник чи одна із зацікавлених сторін. За умови, коли тендерна закупівля проходить на одній платформі, це практично гарантує «злиття» конфіденційної інформації стосовно змісту та наповнення пропозиції конкурента. По-третє, такий перерозподіл забезпечує додатковий конкурентний стимул, що тримає в тонусі систему та її користувачів.

Усі майданчики ревно оберігають свої бази, тому неможливість шахраювання під час торгів практично вшита у систему. За аналогічним форматом працюють банківські системи усіх країн, коли є центральний національний банк, а інші державні чи комерційні банки, як окремі півострови, мають автономну базу та працюють у своєму порядку та режимі.

Контроль та оскарження

Сама електронна система закупівель (ЕСЗ) не провадить локального контролю за закупівлями, бо такі повноваження не передбачені конструкцією системи, окрім індикаторів ризику. Останні весь час поновлюються та додаються, на шляху до вдосконалення системи. Повноцінним аудитом займаються органи контролю та правопорядку.

Державна аудиторська служба (ДАСУ) моніторить діяльність замовника на відповідність законодавчому регламенту. Ця аналітика відбувається у регулярному режимі, та щоб дослідити конкретний тендер, на те потрібні підстави. Тут може спрацювати ризик-індикатор, що приверне увагу державного аудитора, або реакція невтомних громадських активістів (DoZORRO), які пильно досліджують життєдіяльність ЕСЗ.

Переглянувши весь процес закупівлі та окресливши місця правопорушень, ДАСУ надає можливість замовнику усунути помилки. За відсутності відповідної реакції з боку правопорушника, аудитор накладає штраф або інші обмежуючі санкції.

Додатково: Рахункова Палата додатково відслідковує раціональність освоєння державних коштів та може скласти адміністративний протокол. Казначейська служба постійно простежує рух коштів та перевіряє його на відповідність договорам, що відображає ЕСЗ, та за необхідності зупиняє здійснення платежів. Національна поліція має окремий Департамент захисту економіки, що займається попередженням та профілактикою правопорушень.

Антимонопольний комітет (АМКУ) представляє собою службу оскарження, до якої може звернутися потенційний постачальник та вказати на протиправні та корупційні дії того чи іншого замовника. Докладніше, як перевірити відсутність зазначених правопорушень можна прочитати тут. Після цьогорічних нововведень, відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі», повноваження АМКУ та процес подання скарг і їх розгляду було змінено. Тільки після факту оплати, скарга автоматично надходить у чергу на розгляд комісією. За умови позитивної відповіді по справі, гроші оскаржувачу повертають автоматично.

Антимонопольний комітет має повноваження для:

  • вимоги внесення змін до тендерного умов закупівлі;
  • скасувати проведення тендеру, або, навпаки, поновити процедуру;
  • відмінити прийняте дискримінаційне рішення замовника.

Завдяки такій складній, але функціональні системі, маємо оптимальні складники механізму для здоровоого економічного простору в країні. Але якою б досконалою не була «машина», відповідальність за безпечне та ефективне пересування лежить лише на «водієві» – користувачах системи з обох сторін.

Надрукувати
мітки:
коментарів