Поділитись:

Чому Чорна п’ятниця має таку назву та інші цікаві факти про головний розпродаж року*

Середа, 28 жовтня 2020, 16:12
Чому Чорна п’ятниця має таку назву та інші цікаві факти про головний розпродаж року*

Black Friday. Свято для любителів походів по магазинах і важкий день для їхніх працівників, яким потрібно впоратися з напливом покупців. Утім, майбутня Чорна п’ятниця 2020 — особлива.

У зв’язку з карантином онлайн-магазини популярні як ніколи. Вони вже готують шикарні пропозиції і знижки, чим залучать багатьох залишитися вдома в теплі та затишку. Наприклад, Black Friday на EVA.UA — можете підписатися, щоб не пропустити. Ті ж, хто захоче перейнятися духом розпродажів і конкуренції, будуть змушені 27 листопада, натягнувши маску вище, нудитися в довгих чергах і чекати, коли їх впустять усередину.

Що ми знаємо про Чорну п’ятницю? Для багатьох це заманливий значок %, акції 2 за ціною 1, можливість нарешті купити новий смартфон та «липові» знижки, від яких треба триматися подалі. Але ж Чорна п’ятниця таїть у собі цікаву передісторію, суперечливі моменти, курйозні й навіть небезпечні випадки. Отже, за лаштунками.

Хто перший усе це вигадав

Родоначальником розпродажів у США вважається Франклін Вулворт. У кінці 19 століття молодий чоловік працював продавцем, але був занадто юний, сором’язливий і заїкався — не дивно, що роботодавець вирішив його звільнити, адже користі від такого працівника мало. У підсумку вони уклали договір: господар не вижене горе-продавця, якщо той зможе вторгувати за зміну денну виручку магазину. І Франк зважився на відчайдушний крок.

У той час цінників на товарах не було: продавець повинен був оцінити платоспроможність покупця інтуїтивно та назвати ціну. Вулворт вирішив спробувати дещо нове. Він приклеїв до кожного товару папірець з мінімальною ціною, а над стійкою з влежаними речами написав: «Усе по 5 центів!». Франклін зробив 6 денних виручок, звільнився та відкрив власний магазин.

Історія грандіозного «чорного дня»

Масове впровадження розпродажів почалося набагато пізніше «витівки» Вулворта. У 30-х роках 20 століття ще один Франклін, на цей раз президент США, офіційно затвердив у календарі День подяки та зафіксував відлік часу до Різдва.

Працівники торгівлі примітили, що напередодні Різдва продажі йдуть угору й вирішили мотивувати людей охочіше розлучатися з грошима за допомогою знижок і акцій. Закріплення дати Дня подяки на законодавчому рівні дозволило прив’язати початок великої розпродажі до цього свята.

У 60-х філадельфійська поліція охрестила той день «чорним» через хаос, що панував на вулицях. Водночас із розпродажем проходили змагання з американського футболу між військовими академіями, і багато жителів Філадельфії прагнули потрапити на матч. Страшні пробки на дорогах, натовпи охочих урвати вигоду в торгових центрах і, як наслідок, величезна кількість інцидентів. Поліцію можна зрозуміти.

У американців «чорні» дні асоціюються з біржовими кризами та падіннями валютних курсів. Зрозуміло, що торговцям така назва не сподобалися, і вони спробувати змінити її на «Велика п’ятниця», але не вдалося. Поліцейський жарт з Філадельфії стрімко рознісся по іншим штатам і в 90-х Black Friday офіційно визнали днем розпродажів.

Торговці не відмовилися від власного задуму та звернулися до бухгалтерської історії. На початку 20 століття для зручності читання прибуток у фінансовій документації записували чорним кольором, а збитки — червоним. Користуючись цією логікою, працівники мас-маркету стали стверджувати, що Чорна п’ятниця має таку назву, оскільки приносить їм космічний прибуток і перекриває всі збитки за рік. І хоч поліцейська версія звучить переконливіше, головне, що всі задоволені.

На що готові шопінг-фани заради знижок

Чорна п’ятниця відома не тільки величезними скидками, а й шокуючими історіями. Люди йдуть на божевільні кроки та буквально б’ються за знижки. Так у США зафіксували випадок із розпиленням перцевого балончика. Мати з двома дітьми, бажаючи пробратися до входу в магазин, бризкала в людей сльозогінним газом, а діти допомагали розштовхувати натовп.

У мегаполісах черги перед відкриттям можуть досягати декількох тисяч чоловік, але люди готові чекати й тримати своє місце тижнями. Були зафіксовані випадки розміщення наметів біля магазинів, спроб заночувати в туалетах і підсобках, щоб уранці відразу опинитися всередині. Одна жінка поставила своєрідний рекорд: за два тижні до дати вона «прописалася» в наметі біля магазину, а за ніч до розпродажу її відвезли в лікарню з переохолодженням.

З упевненим розвитком онлайн-магазинів таких фанатів стає все менше. До того ж, у нинішніх реаліях замовляти вдома безпечніше з усіх боків. Чорна п’ятниця близько. Готуйтеся, моніторте ціни та плануйте бюджет уже зараз.

Надрукувати
мітки:
коментарів