Поділитись:

Бережись автомобіля: як не стати жертвою автошахраїв в Україні

Середа, 03 серпня 2016, 21:00
Бережись автомобіля: як не стати жертвою автошахраїв в Україні

При купівлі транспортного засобу або заміні його місця реєстрації сьогодні автовласнику потрібно бути хорошим психологом та прораховувати наперед всі можливі ризики, які можуть бути з цим пов'язані. Автомобільні шахраї, прикриваючись назвами відомих автомобільних брендів, що користуються популярністю на ринку, можуть змінювати маркувальні позначення авто, підробляти свідоцтва реєстрації. Унаслідок таких афер з'являються авто "двійники", "трійники", а людина, яка хоче перереєструвати авто у регіональному сервісному центрі просто не може цього зробити, адже на її документи вже є зареєстрований транспортний засіб в іншому регіоні. У результаті – авто на штрафмайданчику, а покупець залишається ні з чим.

Слід зауважити, що після того, як з авто "попрацювали" аферисти, часто його технічний стан покращується, а ціна може бути значно дешевшою від ринкової.

Як під час купівлі або перереєстрації транспортного засобу не потрапити "на гачок" аферестів та не залишитися без авто і без грошей, з'ясовував "Конкурент".

Бережись автомобіля: як не стати жертвою автошахраїв в Україні

***

При купівлі або зміні місця реєстрації авто власник може скористатися послугами Регіонального сервісного центру МВС задля того, аби отримати свідоцтво про реєстрацію та номерні знаки, що відповідають державному стандарту України.

З першого січня 2016 року до пакету реєстраційних документів обов'язково потрібно додавати висновок експертного дослідження, що передбачає звірення ідентифікаційного номера автомобіля з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах.

Слід звернути увагу на той факт, що в 2012-2015 роках експертний огляд авто під час реєстрації в регіональних сервісних центрах віддбувався лише за заявою власника транспортного засобу, а тепер він є обов'язковим.

Актуальним залишається питання перевірки транспортного засобу на предмет зміни маркувального позначення кузова авто, номерів агрегатів та фальшування свідоцтв про реєстрацію. Адже впродовж трьох років, коли експертні огляди авто відбувалися нечасто (лише за заявою власника), автошахраї мали можливість скористатися такою можливістю та активізувати свою роботу.

За статистикою Волинського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України, з 1 січня 2016 року експерти відомства оглянули 12 725 транспортних засобів. Виявили 32 автомобілі (станом на 25.07) зі зміненими номерними агрегатами, які були поміщені на арештмайданчик. З них: викрадених – чотири (три в Європі і один в Україні), а також 20 підроблених свідоцтв про реєстрацію.

Завідувач відділу інженерно-технічних, економічних, товарознавчих видів дослідження та оціночної діяльності Волинського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України Сергій Томчук каже, що експерти обслуговують свої райони, які наближені до територіального сервісного центру, працюють у містах: Горохів, Камінь-Каширський, Ковель, Луцьк.

Вітчизняні авто теж підробляють. Найчастіше – це ВАЗ 21099, 2109, Daewoo Matiz,"Жигулі"

"Комплексне дослідження транспортних засобів актуальне в наш час, оскільки громадяни перереєстровують транспортні засоби, знімають їх з обліку в сервісних центрах області. Вони можуть звертатися як з письмовою заявою, так і особисто для переєстрації транспортного засобу, під час купівлі транспортного засобу. Після перевірки власнику видається висновок експертного дослідження", – розповідає очільник.

Та демонструє вартість таких перевірок у гривневому еквіваленті, яка встановлена постановою Кабінету Міністрів.

  • дослідження простої складності (авто іноземного виробництва) – 196, 98 гривень;
  • дослідження простої складності (авто вітчизняного виробництва) – 151, 96 гривень;
  • дослідження середньої складності авто вітчизняного виробництва – 717, 20 гривень;
  • складні експертизи – більше однієї тисячі гривень.

Складність дослідження визначається в залежності від кількості методів, які застосовуються, використання розхідних матеріалів та часу затраченого на проведення дослідження.

Очі бачили, що брали...

Якщо автошахраї підроблять щось у транспортному засобі, то його технічний стан стає значно кращим від попереднього

В експертно-криміналістичному центрі кажуть, що найчастіше підробляють брендові авто, які користуються попитом: BMW, Audi, Volkswagen. А також автомобілі японських марок: Toyota, Lexus.

"Шахраї змінюють дані у відповідності до тих документів, які є в них у наявності. Можуть сфальшувати свідоцтво реєстрації, наприклад, на авто, ввезене з-за кордону, яке постраждало під час дорожньо-транспортної пригоди. Від нього могло залишитися лише свідоцтво про реєстрацію. І під ці документи купуються інші транспортні засоби", – розповідає Сергій Томчук.

Та додає, що свідоцтво про реєстрацію, технічні паспорти легко підробити, адже вони пластикові, і дуже легко можна змінити саме нанесення реквізитів.

Із свідоцтв про реєстрацію автомобіля чи причіпа знімаються (змиваються) реквізити. У певних умовах за допомогою відповідної комп'ютерної техніки наносяться нові. Є декілька показників та методик, що можуть виявити таку підробку.

"Свідоцтво про реєстрацію авто, коли його випускає завод, містить відповідне маркування, штрихи, заводські стандарти. І коли вносяться зміни, ми можемо їх виявити. У нас є ультрафіолет, відповідна техніка, яка може "побачити" підчистку свідоцтв про реєстрацію, тобто зміну реквізитів, номера. Застосовуємо мікроскопічний метод", – каже експерт.

Одним з найпоширеніших методів, які використовують автошахраї – це зміна ідентифікаційного номера кузова, що є основою транспортного засобу під час реєстрації та цифри якого записується у всіх реєстраційних документах.

Автомобіль BMW під час експертного огляду Автомобіль BMW під час експертного огляду

Загальний вигляд маркувального майдинчика, наданого на дослідження автомобіляЗагальний вигляд маркувального майдинчика, наданого на дослідження автомобіля

Маркувальний майданчик після зняття  лако-фарбного покриття Маркувальний майданчик після зняття лако-фарбного покриття

Частина пластини  з підробленим ідентифікаційним номеромЧастина пластини з підробленим ідентифікаційним номером

Після проведення дослідження  став видимим першопочатковий номер кузоваПісля проведення дослідження став видимим першопочатковий номер кузова

Досить актуальним питанням сьогодні є купівля або реєстрація у сервісних центрах автівок, які залишилися на тимчасово-окупованих територіях Донецької, Луганської областей та анексованої Республіки Крим. Адже база данних, де були зареєстровані ці авто, збереглася: вона єдина у всій Україні.

"Шахраї користуються даними про авто, які зареєстровані в Україні, але є невиїзними. Яким чином вони добувають їх для себе – невідомо. Підставляють ці дані до тих транспортних засобів, які є в них в наявності (змінюють ідентифікаційні позначення), і з'являються двійники, трійники – декілька транспортних засобів на один номерний знак та свідоцтво про реєстрацію", – розповідає Сергій Томчук.

Оскільки оригінальним є один автомобіль, людина, коли виїжджає з тимчасово окупованої території, звертається в сервісні центри, щоб його перереєструвати, відповідно не зможе цього зробити, адже хтось вже зареєстрував авто на ці документи.

За словами голови Волинської обласної колегії адвокатів Миколи Сорокопуда, в Криму ситуація з авто дещо відрізняється, адже там діють закони Російської Федерації.

"Транспортні засоби із Республіки Крим мають свою специфіку. Якщо на території Донецької та Луганської області діють бандити, то в Криму авто перереєстрували відповідно до російського законодавства. Наскільки це правомірно в розрізі міжнародного права – це інше питання. А на окупованих територіях взагалі ніяке право не діє, група людей може зібратися і придумати свій закон", – каже адвокат.

"Експертний огляд, починаючи з 2012 року, був необов'язковим. Відповідно, за цей період часу автошахраї скористалися цим моментом. Громадяни купували транспортні засоби, нічого не підозрюючи", – звертає увагу експерт.

За словами Сергія Томчука, зазвичай такі авто продають дешевше від їхньої ринкової вартості. А оскільки у нас в країні є частина населення, яке не може собі дозволити купити дорожчий автомобіль, а їздити хочеться, то вони "ведуться" на дешевші ціни.

Згодом таким горе-власникам всеодно прийдеться звернутися для перереєстрації або встановлення газового обладнання, де і виявляються порушення. Страждають люди, бо залишаються без транспортного засобу.

Важливе значення має також те, яким чином людина придбала автомобіль.

"Сьогодні існує декілька способів придбати авто. У будь-якому з випадків потрібно укладати договір. Купівля авто за довіреністю чи передачею техпаспорта – це варіанти, які в майбутньому не зможуть допомогти людині відстояти свої права у суді", – зауважує адвокат Микола Сорокопуд.

Договір купівлі-продажу авто завіряється або в нотаріуса, або в сервісному центрі після того, як транспортний засіб перевірив експерт.

Слід зазначити, що довідка-рахунок, яку називали "королевою корупції", під час реєстрації авто зараз не видається, адже її відмінили, що теж значно спростило процедуру оформлення.

Власник авто, в якому був виявлений факт зміни документів, може звернутися до суду і в цивільному спорі пред'явити докази того, що попередній власник продав транспортний засіб із порушеннями.

"Під час виявлення порушень транспортний засіб тимчасово вилучають в межах кримінального провадження. Слідчі звертаються до суду задля накладення арешту на транспортний засіб і передачу його на зберігання на штрафмайданчик. Також він може визнаватися речовим доказом", – пояснює адвокат.

Автомобіль може перебувати або на штафмайданчику, або передаватися особі, в якої він був вилучений, для його збереження під час дії кримінального провадження. Експлуатувати такий транспортний засіб забороняється.

Звичайно, людина на свій страх і ризик може їздити на такому авто, але до тих пір, поки його не зупинить поліція. У випадку порушення умов збереження транспортний засіб вдруге на зберігання власнику не видадуть.

Є ще один варіант експлуатації арештованого авто, який є незаконним, – розібрати авто та продати на запчастини.

"Чому так відбувається? Тому що продати авто людина не може, адже авто перебуває на зберіганні як речовий доказ. Справа в тому, що кінця слідства доводиться чекати дуже довго. Є випадки, коли виходять строки давності справи і вона закривається, а транспортний засіб гниє або на штрафмайданчику, або у дворі власника. Звичайно, що людину можуть притягнути до відповідальності за незбереження речового доказу", – застерігає адвокат.

Автошахраї їдуть "в ногу з часом"

Секрети перевірки експертами авто в науково-дослідному центрі не відкривають, але кажуть, що за допомогою певного набору цифр визначається комплектація та ідентифікаційне позначення.

"Ми працюємо з європейськими колегами, експертами, які також спеціалізуються на цьому, використовують електронну базу авто, наприклад, німецького виробництва. Ми можемо відправити певний набір цифр і вони надішлють упродовж доби інформацію про транспортний засіб. Також ми їздимо на семінари, зустрічаємося, спілкуємося", – розповідає експерт.

Бережись автомобіля: як не стати жертвою автошахраїв в Україні

У відомстві також зазначають, що із серпня цього року розпочинають співпрацю з поліцією. На семінарах та тренінгах працівники експертного центру будуть розповідати, на що потрібно звертати увагу, щоб перевірити транспортні засоби.

В авто є багато прихованих позначень, про які автошахраї не знають

"Існує категорія транспортних засобів, які не потрапляють в реєстраційні заклади. Люди просто їх купують, їздять, нічого не підозрюючи. Постало питання, щоб виявляти їх під час руху. Також співпрацюємо з митними службами. Якщо вони мають підозру, то звертаються до нас, виїзжджаємо на прикордонну територію і перевіряємо транспортний засіб", – зауважує експерт.

Повний огляд займає багато часу. Експерт повинен внести інформацію в базу, видати висновок. Також в базі даних підкріплюються і фотографії – це об'ємна робота. Сам комплексний огляд триває від 5 до 10 хвилин, але слід зважати, що на одного спеціаліста в середньому припадає майже 40 автомобілів.

***

Від помилок не застрахований ніхто, тому експерти радять при купівлі авто в Україні пам'ятати про те, що дешевша ціна на транспортний засіб може зумовлюватися багатьма факторами. Наприклад, існує ризик купити авто "з історією", яке може мати декілька місць реєстрації, або його взагалі може не існувати, адже внаслідок ДТП від нього нічого не залишилися, окрім документів. Автошахраї вдосконалюють свої методи роботи, і без спеціальних процедур та досліджень досить важко виявити факти зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу чи "підчистку" свідоцтв про реєстрацію. Оскільки їздити на власному авто хочеться всім, а рівень доходів у значної частини українців невисокий, автомобільні аферисти досить часто можуть цим користуватися. Тому потрібно задуматися, чи шкірка вичинки варта?

Надрукувати
мітки:
коментарів