Поділитись:

10 пласких питань про реформу медицини 2020

Середа, 15 січня 2020, 08:30
10 пласких питань про реформу медицини 2020

У 2020 році реформа медицини увійде в новий етап. Зміни стосуватимуться роботи вторинної ланки. Питання про те, як і що поміняється, ми адресували департаменту комунікацій Національної служби здоров'я України

Якою буде головна зміна у медичній сфері у 2020 році?

З квітня 2020 року гроші підуть за пацієнтом до поліклінік та лікарень, держава оплачуватиме надання медичної допомоги конкретній людині.

Що таке медичні гарантії?

Вперше в Україні запрацює Програма медичних гарантій – перелік чітко визначених безоплатних медичних послуг. Їх держава гарантує пацієнту не декларативно, а насправді. За них українці вже заплатили зі своїх податків.

Гроші на Програму медичних гарантій є у держбюджеті на 2020 рік. Це 72 млрд грн  – майже 64 % грошей, виділених на охорону здоров'я.

Що стане для пацієнтів платним, а що буде умовно безкоштовним?

Програма медичних гарантій 2020 поширюється на всі види медичної допомоги: первинну, екстрену, амбулаторну-поліклінічну, реімбурсацію лікарських засобів («Доступні ліки»), стаціонарну, паліативну медичні допомоги та реабілітацію.

Особлива увага на пріоритетні послуги. Вони оплачуватимуться НСЗУ за підвищеним тарифом:

  • лікування гострого мозкового інсульту,
  • лікування гострого інфаркту міокарда,
  • допомога в пологах і неонатальна допомога
  • ендоскопічні обстеження, спрямовані на ранню діагностику онкологічних захворювань.

Пріоритетні послуги визначені, щоб знизити рівень захворюваності та смертності від цих захворювань. Та покращити допомогу при пологах та новонародженим, які народилися передчасно.

Як у 2020 році пацієнт зможе потрапити на прийом до вузького спеціаліста?

Потрапити на прийом до вузького спеціаліста можна буде за направленням лікаря первинки, з яким укладена декларація, або за направленням іншого лікуючого лікаря. У такому випадку надану послугу оплатить НСЗУ. Якщо пацієнт звертається без направлення – послуга не буде для нього безоплатною.

Лікаря та медзаклад пацієнт обирає сам. Щоб послугу оплатила НСЗУ, медзаклад має мати договір з нею.

Точкою входу у медичну систему є декларація із сімейним лікарем.

Як формуватиметься зарплата вузьких спеціалістів?

Умови оплати лікарів прописують у колективному договорі. Заклади з бюджетної сфери стають суб’єктами господарювання і отримують право розпоряджатися грошима.

У закладах первинної ланки, які перейшли на нову модель фінансування, зарплати лікарів та медичних сестер зросли вдвічі-втричі.

Більше грошей отримують ті лікарі і заклади, яких обирають пацієнти.

Чи готова Волинь для змін у медичній галузі і якими мають бути ці кроки?

Для медзакладів перші важливі кроки до укладення договору з НСЗУ:

  • автономізуватися – стати суб’єктом господарювання – комунальним некомерційний підприємством;
  • комп’ютеризуватися;
  • підключитися до електронної системи охорони здоров’я.

Загальний стан готовності за такими показниками, як-от автономізація, комп’ютеризація та підключення до електронної системи охорони здоров’я у Волинській області – 61,36 %. Це 14 місце серед областей України станом на 10 січня 2020.

Деталізація готовності за показниками (станом на 10 січня 2020):

  • автономізація – 88,89 %;
  • комп'ютеризація – 54,05 %;
  • підключення до МІС (медичної інформаційної системи) – 79,98 %;
  • наявність КЕП (кваліфікований цифровий підпис) – 51,74 %;
  • наявність ліцензії на медичну практику – 81,48 %;
  • наявність ліцензії на наркотичні засоби / прекурсори – 58,80 %;
  • реєстрація закладу в ЕСОЗ (електронна система охорони здоров’я) – 64,81 %;
  • реєстрація всіх лікарів в ЕСОЗ (розпочалась з 19 грудня 2019 року) – 11,11 %.

Всі ці цифри є на сайті НСЗУ в розділі е-дані, аналітичні дешборди.

Яка роль місцевої влади у реформі вторинки?

Допомогти лікарням увійти в реформу – завдання місцевої влади, бо вона є власником медзакладів. Закон «Про місцеве самоврядування» передбачає, що саме влада на місцях відповідає за медичне обслуговування в регіоні.

Місцеві органи самоврядування мають створити спроможну мережу лікарень і подбати, аби мешканці громади мали доступ до якісної медичної допомоги.

Лікарні, де немає необхідного обладнання і фахівців-практиків, не завжди можуть забезпечити достатній рівень медичної допомоги. Проте, за рішенням місцевої влади, вони можуть бути перепрофільовані, наприклад, в реабілітаційні центри чи заклади паліативної допомоги.

Місцева влада як власник лікарень має зробити їх привабливими і для пацієнтів, і для медиків.

Медичні послуги в межах програми медичних гарантій будуть оплачуватися Національною службою здоров’я України за прямими договорами із медзакладами. Чи можуть це бути приватні медзаклади?

Будь-який заклад, незалежно від його назви, власника, рівня надання медичної допомоги та спеціалізації, який відповідає вимогам Програми медичних гарантій, може укласти договір з НСЗУ.

Чи будуть закривати лікарні і скорочувати лікарів? Від кого залежить це рішення?

Рішення про оптимізацію чи реорганізацію приймають власники медзакладів – органи місцевої влади.

Закриття лікарень і скорочення лікарів не є сферою відповідальності НСЗУ.

Це останній етап медичної реформи?

Зараз відбувається підготовка до другого етапу медичної реформи, яка стосується закладів охорони здоров’я, власниками яких є місцеві ради. Неохопленими залишаються заклади, власниками яких не є влада на місцях. Це заклади, які підпорядковуються Міністерству охорони здоров’я, Національній академії медичних наук, іншим відомствам. Їх стосуватиметься третій етап реформи.

ЧИТАТИ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів