Поділитись:

Сергій КОНДРАТЮК: «Запровадження новітніх РРО не торкнеться мікробізнесу» (інтерв'ю)

Понеділок, 23 грудня 2019, 10:30

Серед пропонованих бізнесу новацій у сфері оподаткування найбільший резонанс отримали законодавчі норми щодо повсюдного впровадження новітніх реєстраторів розрахункових операцій. В очікуванні фіскального тиску та подорожчання товарів через нібито високі витрати на придбання і обслуговування касової техніки бізнес демонстрував власну позицію в ході акцій протесту. Натомість представники контролюючих органів намагалися переконати у своєчасності пропонованих змін та необхідності обліку готівки задля недопущення бюджетних втрат.

Чому представникам бізнесу не варто боятися додаткових витрат і тотальних перевірок, про користь посилення контролю за готівкою та передбачені можливості для споживачів повернути кошти за проданий без дотримання законодавчих норм товар, ІА «Конкурент» розповів заступник начальника Головного управління ДПС у Волинській області Сергія Кондратюка.

– Сергію Вікторовичу, аргументи малого бізнесу щодо недоцільності та несвоєчасності застосування касової техніки, як правило, зводяться до декількох моментів. По-перше, встановлення касової техніки потребує додаткових фінансових витрат, по-друге, податківці матимуть можливість для тотальних перевірок бізнесу, по-третє, завдяки запровадженню механізму кеш-бек недобропорядні бізнесмени отримають можливість, умовно кажучи, «розправлятися» зі своїми конкурентами. Які з цих позицій можете спростувати?

– Усі три позиції значною мірою не відображають реального ситуації із впровадження РРО. Насамперед, обов’язок мати РРО не стосується мікробізнесу, тобто найбільш вразливої та чутливої до змін І групи підприємців-спрощенців. Для фізичних осіб, які продають на ринку вживані речі, продукти власного підсобного господарства теж немає вимоги щодо встановлення РРО.

Щодо решти представників бізнесу, то, за проведеними розрахунками, лише 40-50 відсотків представників підприємництва спрощеної системи оподаткування 2-4 груп, залежно від видів діяльності, до кінця 2020 року будуть зобов’язані працювати із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій. Однак це не означає, що вони вже повинні купувати і встановлювати касову техніку.

До кінця цього року Державна податкова служба має розробити безкоштовне програмне забезпечення «Програмний РРО», відповідно до законодавчих норм, яке й пропонуватимуться бізнесу для тестування. Особливо наголошу, що свій продукт ДПС надаватиме і обслуговуватиме безкоштовно. Планується, що із 19 квітня 2020 року бізнес може використовувати у своїй господарській діяльності ці новітні РРО.

– Чи означає це, що вже із наступного року, наприклад, у квітні-травні податківці почнуть масові перевірки підприємців?

– Ні, оскільки будь-які податкові новації завжди передбачають певний адаптаційний період. Відповідно до існуючих пропозицій до нормативних документів, передбачається дворічний мораторій на перевірки спрощенців. Разом із тим табу на перевірки не стосуватиметься представників бізнесу, які здійснюють певні ризикові види діяльності, незалежно від групи, і в зв’язку з цим зобов’язані застосовувати касову техніку.

– Тобто, перевірки підприємців-спрощенців проводяться? За наявності яких підстав? 

– Підприємці-спрощенці, які здійснюють діяльність із реалізації технічно складної побутової техніки, що підлягає гарантійному ремонту, та лікарських засобів, виробів медичного призначення та надають платні послуги у сфері охорони здоров’я зобов’язані застосовувати РРО. Касову дисципліну та дотримання вимог щодо готівкових операцій податківці мають право перевіряти в ході фактичних перевірок представників такого бізнесу без попередження.

– Перелік видів діяльності, що передбачають застосування РРО, з наступного року розширюється? 

– З 1 жовтня 2020 року до 1 січня 2021 року реєстратори розрахункових операцій або програмні реєстратори розрахункових операцій ще не застосовуються фізичними особами-платниками єдиного податку другої – четвертої груп, обсяг доходу яких упродовж календарного року не перевищує 1 000 000 гривень. Однак у цей період підприємці-спрощенці, які реалізують товари чи надають послуги через мережу Інтернет, реалізують ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, а також здійснюють роздрібну торгівлю вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД) вже повинні мати касову техніку.

Окрім того, під наявність РРО в цей період підпадає діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України від 06.07.95 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями), діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД), реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

– А з якого часу реєстратори розрахункових операцій стають обов’язковими для всіх?

– Всі платники єдиного податку другої – четвертої груп повинні застосовувати РРО з 1 січня 2021 року. Тобто весь наступний рік – це період, коли кожен підприємець має можливість протестувати пропоновані новітні РРО, обрати найбільш прийнятний для себе спосіб ведення готівкових розрахунків.

До речі, спрощенці І групи, яким касова техніка не потрібна, теж мають нагоду скористатися можливістю через смартфон чи планшет проводити готівкові
розрахунки, або ж за допомогою пропонованих програмних комплексів вести облік у своєму мікробізнесі. Це зручно, просто і значно дешевше, аніж купувати традиційний касовий апарат чи вести облік вручну в паперовому форматі.

– Про особливості програмних комплексів, які вже отримали назву «Новітні РРО», варто говорити у новому році, коли побачимо програмний продукт. А от щодо механізму кеш-бек вже зараз тривають суперечки. Бізнес побоюється масових скарг від споживачів, за якими, цілком очікувано, можуть стояти конкуренти. Чи має податкова механізми протидії атакам конкурентів, котрі можуть «організувати» безліч скарг?

– Як орган виконавчої влади податкова служба завжди реагувала на письмові заяви покупців щодо «нефіскальних» чеків. Більш того, ми завжди просимо громадян інформувати нас про такі порушення з тим, щоб своєчасно вийти на фактичні перевірки і притягнути до відповідальності порушників. Оскільки досить часто буває так, що ідентифікувати заявника складно, відповідно, проблемно встановити обґрунтованість його претензій, із запровадженням новітніх РРО для подання скарги про недійсний фіскальний чек громадянин має ідентифікувати себе через приватну частину Електронного кабінету, а сума у чеку, що підлягає оскарженню, повинна бути понад 850 гривень.

Застосовувати штраф лише за фактом надходження скарги ніхто не буде. Податківці зобов’язані в межах компетенції довести, що продавець дійсно допустив порушення, тобто встановити відсутність або недостовірність такого розрахункового документу. Варто врахувати, що, насамперед, ми оцінюватимемо достовірність документів, доданих до скарги, а не лише правомірність дій продавця по відношенню до покупця. Лише у разі встановлення порушення та сплати продавцем штрафних санкцій покупець отримає кошти на свій рахунок.

– Чи виправдає себе фінансово такий масштабний проєкт, як запровадження новітніх РРО? Тобто посилення контролю за готівковим обігом, відтак – за діяльністю малого бізнесу, призведе до збільшення бюджетних надходжень?

– Безумовно. Насамперед, завдяки тому, що та частина підприємництва, яка араз здійснює діяльність напівлегально, буде вимушена дотримуватися  законодавчих вимог, тобто зареєструвати себе і своїх найманих працівників, сплачуючи податки.

Однакові та рівні умови для діяльності підприємців означають рівноцінну конкуренцію, за якою – більш якісні послуги і товари. Якісний товар – це той, що потрапляє до споживачів у законний спосіб. Тобто кожен громадянин, купуючи продукцію, зможе розраховувати на підтримку держави, якщо його права порушать.

Щодо суспільного резонансу, то жодні податкові новації ніколи не викликали і не викликатимуть захоплення в платників податків, оскільки передбачають зміни, подекуди кардинальні новації, у вже налагодженій діяльності. Однак кожне цивілізоване суспільство потребує реформ і нововведень з тим, щоб забезпечити своїм громадянам соціальний захист, безпеку та більш високі стандарти життя. Тож ми сподіваємося на підтримку відповідального бізнесу та громадян в питанні наповнення бюджету.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

Надрукувати
мітки:
коментарів