Поділитись:

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Вівторок, 16 липня 2019, 20:00
Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Грамотна медична реформа потрібна була нашій країні, як повітря. Питання лише у її якості та способах реалізації. І ось уже рік ми маємо реформу у медицині. Як і слід було очікувати, у ній є свої плюси та мінуси.

Саме про них «Конкурент» говорив з лікарем-педіатром КП «Луцька міська дитяча поліклініка» Людмилою Левчук.

Людмила ЛевчукЛюдмила Левчук

– Розкажіть про себе, будь ласка: звідки ви, де навчалися, де працювали?

– Я – родом з міста Ківерці. Закінчила Львівський  державний медичний інститут імені Данила Галицького. Спочатку працювала дитячим імунологом і вела прийом дітей у Ківерцівській центральні районній дитячій поліклініці. Через два роки очолила її і пропрацювала ще стільки ж. Після декретної відпустки одинадцять років працюю в КП «Луцька міська дитяча поліклініка». Спочатку – дільничним педіатром, шість років – завідуючою педіатричним відділенням №1, віднедавна – лікарем-педіатром. Я дев’ятнадцять років віддала педіатрії і жодного разу не пошкодувала, що саме їй.

– Які ще корективи внесла реформа у вашу роботу?

– Сказати, що щось змінилося докорінно, я не можу. Єдине – я маю більше часу для надання кваліфікованої первинної медичної допомоги дітям у поліклініці. З приходом реформи викликів, як таких, немає. Але, коли хворіє, приміром, новонароджена чи дитина до року за межами міста, я зобов’язана оглянути й надати медичну допомогу. Не має значення, яким шляхом, але я мушу це зробити.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Розкажіть про свій робочий тиждень: скільки годин у день ви працюєте, скільки днів на тиждень, коли ви приймаєте як черговий лікар?

– Лікар працює майже вісім годин щодня, з них 6 годин веде прийом у поліклініці. Має чергування в суботу один раз на місяць. За потреби завжди приймаємо позапланово. Часто потрібно лишитися після прийому, щоб оформити відповідну документацію. А її досить багато.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Зараз у лікарів стало менше чи більше роботи?

– Навантаження, напевно, збільшилося. З реформою збільшилася кількість телефонних дзвінків. Хоча ніхто з батьків особливо не переймається тим, що це особистий номер лікаря, по якому він спілкується з рідними, друзями, знайомими. Іноді дзвінки не є обґрунтованими. Наприклад, телефонують і питають, як ви сьогодні приймаєте, або питають, чи ви завтра будете. Для цього ж існує реєстратура. Батьки повинні розуміти, що вони не одні. У кожного лікаря задекларовано біля 800-900 дітей. Майже половина з них – це діти віком до 5 років. А вони хворіють частіше. Тому перш, ніж турбувати лікаря по телефону, потрібно добре зважити, чи це справді термінова консультація і чи вона є невідкладною для дитини. А, можливо, питання вирішити на прийомі можна?

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Вночі пацієнти телефонують?

– Рідко. Як правило, ініціатором цих дзвінків є я. Є випадки, коли дитина потребує стаціонарного лікування, а батьки відмовляються. Тоді я призначаю лікування, оглядаю хворого щодня в поліклініці. І прошу батьків повідомляти про зміни в стані здоров’я. Бо свідомо ти живеш цією дитиною і хочеш довести її до одужання.

– Людмило Василівно, скільки хвилин на пацієнта ви виділяєте? Скільки часу було до реформи?

– Норми лишилися майже ті самі: 12 хвилин на пацієнта. А було 10 хвилин. Є хворі, яким потрібно приділити більше часу. Наприклад, потрібно оцінити результати аналізів та додаткових обстежень, відкоригувати лікування. На практиці лікар не обслуговує п’ятьох дітей на годину, насправді – набагато більше.

Медсестра Наталія КолеснікМедсестра Наталія Колеснік

– Батьки нарікають на те, що лікарі відмовляються приїжджати на виклики.  Зараз я не кажу про випадки, коли у дитини температура 36,9,  а мама вимагає лікаря. А от, приміром, коли температура вище 39 і погано збивається, а мама не знає, від чого температура. Наскільки ефективне, на вашу думку, лікування телефоном?

– Лікар консультує по телефону не через те, що не хоче прийти, а через те, що намагається допомогти своєю порадою якомога швидше. Так закладено у мозку лікаря – допомогти при зверненні. Консультації по телефону будуть доти, поки батьки телефонуватимуть лікарю.  Можна оцінити ситуацію по телефону, якщо зібрати детально анамнез у мами. Можна надати кваліфіковану первинну медичну допомогу на певний період часу. Тобто до того моменту, поки мама не приїде з дитиною на прийом. Лікар допоможе збити температуру і огляне без черги, аби батьки доставили дитину в поліклініку. Є випадки, коли педіатр не зможе надати кваліфіковану допомогу сам. Інколи необхідна консультація вузькопрофільних спеціалістів у поліклініці. Тому важливо приходити на прийом, а не чекати вдома.

– Є чіткі норми, коли лікар повинен приїхати на виклик, а коли – не зобов’язаний? Ну, звичайно, якщо цей виклик не збігається з годинами прийому.

– Хочу сказати, що лікар нікому нічого не винен. Мама повинна створити умови для надання первинної медичної допомоги, а лікар має її надати. Яким це шляхом буде зроблено, залежить від співпраці, від взаєморозуміння між лікарем і пацієнтом. Коли дитина до року температурить, є підозра на бронхіт чи пневмонію, інфекційне захворювання, яке супроводжується висипкою і високою температурою, то лікар, звичайно, їде. В інших випадках мама повинна запитати у себе: що я зробила для того, щоб моя дитина була оглянута лікарем у поліклініці? Буває, три дні дитину консультуєш і просиш маму приїхати на прийом, а вона замість того, щоб прийти, вкінці робочого дня ставить тебе перед фактом: хочу, щоб ви приїхали, я вам заплачу. Особисто від себе скажу: після такої фрази я не поїду на цей виклик однозначно. Це принижує мою людську гідність.

– Дійсно, багато батьків скаржаться на лікарів, які їдуть на виклики і називають фіксовані суми за прийом. Або, наприклад, просять оплатити таксі.

– Питання оплати медичних послуг стосується приватних структур, які мають відповідні ліцензії, і лікарів, які у них працюють. Зрештою, це юридичне питання. Навіщо нарікати на лікаря, якщо ти його сам обрав? Великий плюс реформи для батьків у тому, що право обрати лікаря має пацієнт.

– Що робити, якщо лікар, з яким підписана декларація, приїхати відмовився, а батьки вважають, що дитину потрібно оглянути?

– Медичними закладами Луцька, зокрема, і нашим, надається безперервна первинна медична допомога. Наша поліклініка працює з 8.00 до 20.00, у суботу – з 8.00 до 15.00. Якщо не працює твій лікар, то є черговий. Номери реєстратури нашої поліклініки: 72-81-15, 72-55-82, 72-53-49. Тут надають інформацію про графік роботи лікарів і записують на прийом. З 15.00 до 8.00 ранку працює пункт невідкладної медичної допомоги дітям, який знаходиться на Чорновола, 1. Номер телефону: 71-32-87. Але це не означає, що лікар цього пункту приїжджає швидко і невідкладно, тому що він один на все місто. Невідкладну допомогу, як таку, можна отримати, зателефонувавши на 103.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– У якому випадку лікар може відмовити у підписанні декларації з пацієнтом?

– Це є суто людські відносини, які залежить як від лікаря, так і від пацієнта. Якщо мама виконує рекомендації, з тобою радиться, поважає, довіряє – то чому б ні? Працювати з батьками, які тобі довіряють, легко. Ти навіть не задумуєшся, що може щось піти не так. Я не розумію постів у «Фейсбуці» про те, де просять написати відгук про лікаря. Моя порада: прийдіть до лікаря на прийом для спілкування особисто і ви зрозумієте, чи це ваш лікар.

– Часто читаєте коментарі у «Фейсбуці»?

– Буває.

– Розкажіть про електронні черги. Багато ще таких, що стоять під дверима в кабінет?

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Якщо навіть хтось прийшов і стоїть перед дверима без запису, то в черзі про це нагадають. Ми всім розповідаємо, як можна це зробити через медичний портал, щоб не сидіти в чергах. Коли я була завідуючою, то, бувало, на години прийому нашаровувалися наради, перевірки, і це могло зайняти до 40 хвилин початку прийому. І дуже приємно, коли виходиш у коридор і бачиш оту когорту людей, яка нікуди не рушила з місця, яка не відкрила двері в кабінет до медсестри і не запитала: «А коли вона буде?». Всі спокійно чекають, бо знають, що вона все одно прийде і прийме.

– Дуже часто люди не хочуть пропускати в черзі дітей до року.

– Мама з дитиною до року має право зайти без черги. Але в подальшому на плановий огляд або щеплення, щоб уникнути непорозумінь, їй ліпше записатися на прийом на зручну для неї годину. Хворі діти до року обслуговуються позачергово.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Чи приймаєте ви дітей, які не підписали з вами декларацію, але прийшли у години вашого прийому? Час, наприклад, переплутали.

– Лікарі у нас працюють злагоджено. Огляд таких пацієнтів проводить черговий лікар. Інформацію щодо графіку роботи чергового лікаря надає реєстратура.

– Людмило Василівно, розкажіть про свою, скажімо так, паперову роботу. Бо у «Фейсбуці» також є пости, де мами скаржаться, що у години прийому лікарі можуть не приймати пацієнтів, а щось писати.

– Лікарі завжди приймають пацієнтів у години прийому. Іншого не буває. Окрім спілкування з мамою, огляду дитини і призначення лікування, лікар робить відповідні записи у картці, диктує всю згадану інформацію медсестрі для внесення даних у комп’ютер. Усе потребує часу. І це далеко не 12 хвилин на одного пацієнта. Тому робота з документацією майже не ведеться у години прийому. З боку батьками інколи сприймається не так, як є насправді.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Які питання про реформу найчастіше ставлять пацієнти?

– Глобальних питань не ставлять. Я намагаюся сама максимально надавати інформацію кожному, хто приходить на прийом.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

– Розкажіть, чи були курйозні виклики чи випадки на роботі.

– Не можна це назвати курйозним, але два роки тому був доволі зворушливий випадок. При повторному зверненні дівчинка подарувала мені власноруч написану картину із зображенням майорців. Мимоволі згадую, що хтось у мене недавно питав, які я квіти люблю. Це – найдорожчий подарунок, який я отримувала від своїх пацієнтів. Згадку маю на все життя.

– Чи цінується робота лікаря?

– Достатньо усмішки дитини і мами у відповідь на мою. У цей момент відчуваєш, що контакт пішов. Усі задоволені. І тоді «дякую» не обов’язкове.

– Чи часто приходять батьки зі смішними скаргами? Скажімо, укусив комар.

– Приходять. Але займають буквально три хвилини прийому.

– Які ліки ви вважаєте неефективними? Чи призначаєте гомеопатичні препарати?

– У своїй практиці намагаюся призначати препарати з доведеною ефективністю. Буває, батьки самі дають дитині гомеопатичні препарати. Якщо мама «бачила» ефект від такого препарату, то, повірте мені, вона й надалі даватиме його. Основне – не нашкодити. Приміром, не можна давати дитині до року препарати на основі спирту.

– Чому зараз так часто хворіють діти?

– Це – перебільшення. Все залежить від самої дитини, її оточення, умов і догляду.

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

Луцька лікарка розповіла про виклики додому, електронні черги та чому хворіють діти

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

 

 

Надрукувати
мітки:
коментарів