Поділитись:

Як працює електронна демократія в Луцьку

Автор: Мая Голуб |
Вівторок, 26 квітня 2016, 14:00
Як працює електронна демократія  в Луцьку

Електронне урядування забезпечує органам влади переведення послуг в онлайн-режим. Е-уряд – це новий спосіб взаємодії з громадянами через інформаційно-комунікаційні технології. Основна мета – покращення та підвищення рівня надання державних послуг.

Електронне урядування впроваджують, щоб взаємодія між державою, бізнесом та громадою стала простішою та прозорою.

Е-урядування сприяє економії не лише часу, а й державних коштів. Особливу увагу в е-урядуванні приділяють верифікації. Часто інформація про людину підтверджується документами, персональні дані яких оберігаються законами.

В Україні при впровадженні е-урядування значною мірою орієнтувались на досвід країн Прибалтики, адже їхня система е-уряду гарно показала себе в дії, а також була порівняно зручною для адаптації в українських реаліях. Для прикладу можна глянути на систему е-урядування Естонії.

За даними аналітиків Інформаційної кампанії "Сильніші разом!", в Естонії спершу впровадили систему ідентифікації громадян через ID-картку, що діє в межах країни і ЄС. Видають таку картку в 15 років, діє вона, як паспорт. Там є електронний підпис, електронний чіп, що зберігає інформацію про власника. З допомогою цієї карти люди здійснюють важливі операції, не виходячи з дому.

В Естонії е-урядування стартувало з прийняття відповідних законів та створення відповідальних структур. Перші кроки були зроблені у 1996 році, коли прийняли закон про захист анкетних даних. Основна мета – не порушувати права людини на захист її особистої інформації.

У 2000 році в Естонії прийняли закон про публічну інформацію, що є схожим до нашого ЗУ "Про доступ до публічної інформації".

Далі у них з'явились закони про інформаційні послуги, про електронні комунікації, про цифровий підпис та про бази даних. Для впровадження е-уряду естонці створили нові структури: Міністерство економічних відносин та комунікацій, Державний департамент інформаційних систем та Центр інформатики.

За даними аналітиків Інформаційної кампанії "Сильніші разом!", необхідність Україні переводити державні послуги, закупівлі та взаємодію держави з громадянами і бізнесом у онлайн-режим прописано в Угоді про асоціацію України з ЄС.

Та необхідність України в е-уряді обумовлена не лише цим. Адже інформаційні технології постійно розвиваються, а суспільство має йти в ногу з часом.

В Україні електронне урядування не стоїть на місці. Задля впровадження довелося прийняти не один закон і створити чимало онлайн-сервісів.

В Україні є портал держзакупівель Prozorro. Це волонтерський проект, що став держресурсом. За допомогою цього ресурсу можна стежити за державними коштами. Відповідно до чинного законодавства, з 1 серпня 2016 року усі розпорядники коштів державного та місцевого бюджетів будуть в обов'язковому порядку застосовувати цю систему.

Волонтерський проект, що набув державного масштабу

IGov - волонтерський проект, що через рік охопив майже всю Україну. Ініціював створення такого ресурсу виконавчий директор "Приватбанку" Дмитро Дубілет. Презентація igov.org.ua відбулась влітку минулого року.

За даними аналітиків Інформаційної кампанії "Сильніші разом!", майже за рік існування сайта ним скористались 816 971 користувачів. Найпопулярнішими е-послугами на Igov є надання витягу з Єдиного державного реєстру МВС, отримання субсидії та оплата житлово-комунальних послуг, видача чи заміна паспорта громадянина для виїзду за кордон, надання довідки про наявність чи відсутність судимості, отримання довідки про доходи фізичних осіб, призначення допомоги при народженні дитини та інші.

Зараз на сайті доступно 275 послуг онлайн, 54 будуть дуже скоро, а в роботі перебувають 728. У Луцьку на сайті igov.org.ua доступно 48 послуг онлайн, 3 будуть дуже скоро.

Першою онлайн-послугою, доступною через цей сайт, стало отримання довідки про несудимість. Це економить не лише час і гроші, а й позбавляє корупційних ризиків.

Раніше за безплатну довідку про відсутність судимості працівники УМВС України у Волинській області вимагали гроші. Кошти надходили у міліцейський благодійний фонд.

Волинь увійшла до списку прогресивних областей з впровадження онлайн-послуг. Серед лідерів також Дніпропетровська, Київська, Рівненська, Хмельницька, Вінницька, Львівська, Тернопільська області.

Е-демократія: як це працює в Луцьку

В українському законодавстві поняття "е-демократія" визначено у розпорядженні КМУ від 15 травня 2013 року № 386-р "Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства". Там зазначено, що е-демократія – це форма суспільних відносин, за якої громадяни та організації залучаються до державотворення та державного управління, а також до місцевого самоуправління шляхом широкого застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

Жителі Луцька можуть створювати петиції і таким чином звертатись до представників влади. Передусім завдяки онлайн-трансляціям сесій Луцької міської ради люди стежать за активністю депутатів. Хоча це досить пасивна опція участі в управлінні.

У Луцьку діє електронна черга реєстрації дітей до дитячих садочків. Дитину можна зареєструвати онлайн на сайті Луцької міської ради.

Під час реєстрації на сайті міськради, батьки вказують серію та номер свідоцтва про народження дитини. За допомогою номера свідоцтва можна переглянути свій статус. Окрім того, батьки вказують ім'я та прізвище дитини, дату народження, бажаний рік вступу до ДНЗ, садочок який буде відвідувати. При реєстрації записують ім'я та прізвище батька або матері, адресу проживання і контактний номер телефону, електронну адресу. Після успішної реєстрації для кожної заявки встановлюється автоматично статус "зареєстровано в черзі" та присвоюється порядковий номер в черзі.

Електронна черга зручна, адже щоб зареєструвати дитину в дитячий садок, не треба нікуди ходити. Все можна зробити, не виходячи з домівки.

У випадку необхідності можна звернутись за консультацією, зателефонувавши до Департаменту "Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку" - 777888 або до відділу програмно-комп'ютерного забезпечення міської ради - 724050.

На сайті міськради зазначено, що у Луцьку діє єдина комп'ютерна база даних, яка містить інформацію про дітей, які будуть відвідувати ДНЗ. Дані захищені від несанкціонованого доступу.

Коли дитину приймають до садочка, керівники ДНЗ вносять в реєстр номер та дату наказу про зарахування дитини, і дитину знімають з черги.

Директор департаменту Центру надання адміністративних послуг Лариса Карп'як розповідає, що невдовзі планується у ЦНАПІ створення онлайн-черги для отримання закордонних паспортів. У волинських ЗМІ раніше писали про великі живі черги людей в ЦНАПІ, які реєструвались, щоб отримати паспорти для виїзду за кордон. За словами Лариси Карп'як, зараз черг немає. Звернувшись у ЦНАП, можна попередньо зареєструватись.

"Зараз існує попередній запис для подачі документів на закордонний паспорт у ЦНАПІ. Ви можете визначити для себе зручний день і час. Але для цього треба звернутись у ЦНАП. Якщо на сьогодні черга більше 5-ти відвідувачів, ви можете попередньо записатись і вибрати для себе зручний час. В нас нема ще онлайн-системи запису для отримання закордонного паспорту. Ми плануємо зробити таку послугу до кінця цього року", - каже Лариса Карп'як.

Раніше у звичайних "паспортних" столах неодноразово виникали конфлікти в живих чергах. Великі черги – не одна проблема, що турбувала волинян. Люди нарікали на корупційні порушення, адже деяких людей пропускали "по знайомству" без черги або ж за гроші. Електронна черга нівелює корупційні порушення.

На сайті Луцької міської ради зазначено, що наразі в ЦНАПІ надається 304 послуги, з них 204 послуги виконавчих органів міської ради, 29 - структурних підрозділів облдержадміністрації та 71 - територіальних органів центральних органів виконавчої влади. У ЦНАПІ запровадили sms-інформування про результат послуги, онлайн–консультації для відвідувачів за допомогою Skype.

Восени 2014 року створили веб-портал адміністративних послуг м. Луцька.

У Луцьку почала діяти платформа "Відкрите місто" (Оpen city) задовго до створення петицій. Сайт зробили для комунікації громади та влади задля вирішення певних проблем. Цей веб-ресурс створили в рамках проекту "Відкрите місто: посилення участі громадян у розвитку місцевої громади", що є ініціативою Фонду Східна Європа. Проект реалізовують за фінансової підтримки Фонду Ч.С. Мотта. Енергетична компанія ДТЕК надала фінансову підтримку для поширення проекту на міста своєї діяльності.

Спочатку потрібно зареєструватись на сайті, щоб повідомити про проблему. Після модерації повідомлення надішлють інстанціям, що відповідають за вирішення питання.

Люди і зараз звертаються онлайн до влади через цю платформу. На сайті є можливість не лише написати про проблему, а й позначити місце на карті. Також можна завантажити фото або відео. Веб-ресурс використовує відкриті карти Google, Яндекс та OSM (Open Street Map). Після модерації інформацію про проблему розмішують на сайті. Коли проблему вирішують, про це інформують на сайті.

Найчастіше лучани скаржаться на неприбране сміття, відсутність хорошого освітлення вулиць, поганий стан дорожнього чи асфальтного покриття. Також лучан непокоїть присутність бездомних собак у місті. Фотографують люди відкриті люки, ліхтарі, які не працюють, та інше. Часто проблеми для вирішення переадресовують у Луцьку міську раду.

Голова ВОГО "Фонд місцевого розвитку" Петро Верзун вважає, що від суспільства залежить, яким буде е-урядування. І зараз е-демократія є більш дієвою за флешмоби чи невеликі акції протесту.

"Електронна демократія – це навіть не завтрашній і не сьогоднішній день, це вже вчорашній день. Але чи він буде сьогоднішнім для нас, наскільки ми будемо це розвивати, залежить від нас", - каже він.

Е-урядування в дії

Перший заступник Луцького міського голови Тарас Яковлев розповідає, щокожен громадянин без проблем може звернутися до представників місцевої влади через сайт міськради. В рамках грантового проекту "Електронна демократія в дії" в 2007 році реформували сайт. Тоді з'явилась можливість написати онлайн-лист міському голові. Також можна звернутись в онлайн-режимі до заступників.

Всі активні користувачі мережі інтернет можуть написати Луцькому міському голові Миколі Романюку у Facebook.

За словами Тараса Яковлева, меру міста кожен день надходить щонайменше 5-6 повідомлень. Міський голова передає інформацію своїм заступникам чи іншим виконавцям, аби почати вирішувати ці питання. Міський голова часто пише пости у Фейсбуці та відповідає на коментарі.

"Активність Миколи Ярославовича в соцмережах достатньо висока. І хто має зареєстрований акаунт у Фейсбуці, без проблем може з ним поспілкуватись", - говорить Тарас Яковлев.

Він розповідає, що люди, які через сайт міськради пишуть до влади, звертаються зазвичай з питаннями про громадський транспорт, благоустрій, вивезення і наявність сміття, ремонт доріг, освітлення. Також люди питають, як можна влаштувати дитину до садочка або до школи. Цього місяця було багато звернень з приводу відсутності гарячої води.

На офіційному сайті Волинської обласної ради передбачені модулі, з допомогою яких громадяни можуть звернутися до керівництва та депутатів обласної ради. Теперішня версія сайту діє з 2010 року. У Волинській обласній раді повідомили, що за весь період на сайт було надіслано 472 листи до керівництва ради.

Люди звертаються з різними питаннями. Зокрема, цікавлять бюджетні асигнування, діяльність обласних програм, надання матеріальної допомоги на лікування. Просять волиняни про сприяння в розбудові соціальної інфраструктури, а також висловлюють свою позицію щодо політичної ситуації в країні, діяльності місцевої та центральної влади, підприємств спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області тощо.

На офіційному сайті обласної ради проводяться веб-конференції. Також модуль веб-конференції використовується при проведенні інтерактивних прес-клубів, які є спільним проектом газети "Волинь-нова" та обласної ради. Під час прес-клубів волиняни мають змогу звертатися до присутніх депутатів і через "пряму" телефонну лінію газети.

Автор: Мая Голуб
Надрукувати
мітки:
коментарів