Поділитись:

Як правильно зробити з податкової міліції фінансову поліцію

Субота, 23 квітня 2016, 21:41

Експерт розповів, що насправді треба зробити для того, щоб реформувати фіскальні органи в Україні.

Новий міністр фінансів Олександр Данилюк анонсував швидку ліквідацію Податкової міліції та перегляд планів Державної фіскальної служби. Із цією заявою він виступив учора на конференції "Тиждень структурних реформ на честь Кахи Бендукідзе". Що потрібно зробити, щоб справді реформувати фіскальні органи в Україні, Forbes розповів експерт Олег Мандзюк.

Послідовник Конфуція, давньокитайський філософ Сюнь-Цзи в одному зі своїх трактатів чітко зауважив, що непомірні податки і застосування до платників сили – це шлях, який призводить лише до невдоволення народних мас і до розпаду держави. Саме тому в більшості країн Західної Європи фіскальні та податкові служби давно очищені від каральних функцій. Їхнє завдання – виключно адміністрування податків. Усі прецеденти фінансових і економічних злочинів – це повноваження спеціальних структур, які часто об'єднані терміном "фінансова поліція". Такий механізм захисту фіскальних інтересів держави успішно працює у Швеції, Угорщині, Великобританії, Литві.

В Україні, на жаль, змішання сервісної та силової функцій фіскальних органів – давня проблема, розв'язання якої постійно відкладають. Однак протягом останніх кількох років з уст вітчизняних реформаторів дедалі частіше лунає ідея про створення окремої служби, яка буде сконцентрована на розслідуванні фінансових і економічних правопорушень. Так, у середині березня до Верховної ради було внесено законопроект №4228. Його мета – розділення сервісної та правоохоронної функцій фіскальної служби, ліквідація податкової міліції та створення на її базі фінансової поліції. На думку розробників документа, вона має взяти на себе повноваження й обов'язки щодо запобігання, виявлення і розкриття злочинів в економічній сфері.

Ця ініціатива – безумовно, важливий крок у бік цивілізованої податкової системи. Але як зробити так, щоб реформа силового блоку ДФС знову не стала "зміною вивіски"?

Вся справа в людях

Перше, з чого варто почати, – кадровий склад нової фінансової поліції, а точніше Служби фінансових розслідувань (багато експертів вважають, що ця назва найточніше відповідає меті, завданням, функціям і правам підрозділу). Він має бути якісно іншим, з акцентом на переатестацію, декриміналізацію і демілітаризацію.

Зрозуміло, це дуже тривалий і психологічно непростий процес. До того ж сьогодні в податковій міліції працює багато хороших фахівців з величезним досвідом. Тому буде правильно, якщо частина саме цих працівників залишиться у штаті Служби фінансових розслідувань для виконання певних оперативних функцій.

Фундаментом фінансової поліції стануть профільні експерти, які працюватимуть не на кількість відкритих кримінальних справ, а на недопущення злочинів у принципі.

З другого боку, необхідно залучити висококласних фахівців різних напрямків. З банківського сектору, фондового ринку, із зовнішньоекономічної діяльності, з алкогольної та тютюнової галузей, IT-індустрії. Тож фундаментом фінансової поліції стануть профільні експерти, які працюватимуть не на кількість відкритих кримінальних справ, а на недопущення злочинів у принципі. І ми отримаємо аналог американського ФБР, голландського FIOD чи фінансової поліції Великобританії, які є цивільними структурами.

Але як забезпечити гідне матеріальне стимулювання фахівців СФР? Очевидно, що знадобиться додаткове фінансування. Проте ми маємо розуміти, що це для держави – своєрідна інвестиція. А після формування служби її працівники за фактом розслідування порушень і злочинів спрямують до бюджету в рази більші суми, ніж ті, що було витрачено на їхню мотивацію.

Водночас імовірно, що доведеться піти шляхом оптимізації, який, наприклад, вибрала Грузія. Там влада 2004 року, створюючи фінансову поліцію, провела досить радикальні скорочення, але при цьому зберегла зарплатний фонд, який було передбачено в державному бюджеті. У результаті рівень окладу поліцейських було доведено до $800–1000, і на цю професію у Грузії спостерігається великий попит.

Важливі функції

Також варто подумати над питанням, якою має бути організаційна структура Служби фінансових розслідувань, напрямки її роботи? Відповідь лежить у декількох площинах. По-перше, доцільно, щоб департамент боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, увійшов до складу СФР, а виявлення і повернення таких коштів має бути одним із головних напрямків діяльності служби. Тим більше що Кабмін неодноразово заявляв про плани радикально боротися з проблемою виведення грошей і активів із країни за допомогою "офшорних схем".

По-друге, необхідно забрати дублюючі функції в інших силових підрозділів. Здебільшого у Служби безпеки України та в Міністерства внутрішніх справ.

По-третє, Службу фінансових розслідувань потрібно наділити частиною повноважень, які є в Державної служби фінансового моніторингу, Державної фінансової інспекції, Національного банку України. Насамперед дати доступ до баз даних, запустити процес двостороннього обміну інформацією та спільного аналізу ризиків. Наприклад, саме так вчинила Литва, коли в країні відбувся розподіл Податкової служби та Служби розслідувань фінансових злочинів із наданням їй ширших можливостей з обміну даними з іншими держорганами.

По-четверте, представники СФР мають безперешкодно отримувати необхідну інформацію в МЕРТ, Мінфіну та інших органів виконавчої влади. Навіщо це потрібно? Щоб відстежувати проведення держзакупівель, рух бюджетних коштів і виявляти випадки їхнього нецільового використання. І тоді кожен міністр, кожен чиновник, отримуючи гроші з держскарбниці, буде під невсипущим контролем СФР, що позбавить його спокуси вдаватися до корупційних схем.

Досвід підкаже

Взагалі нам буде дуже корисним світовий і насамперед європейський досвід. Наприклад, ще 2011 року в ЄС проводили дослідження щодо ефективності фінансових розслідувань і боротьби з фінансовими злочинами. Воно дає чітке розуміння, які інструменти використовує кожна з країн Євросоюзу. То чому не використати результати цього та інших досліджень і не перейняти найкращу практику? Адже тоді в Україні гарантовано з'явиться сильна структура, яка вбере в себе функції податкової міліції, управління з боротьби з економічною й організованою злочинністю МВС, відділу контррозвідувального захисту економіки СБУ і Державної фінансової інспекції.

СФР здійснюватиме всебічний контроль переміщення грошових коштів в економіці і працюватиме на випередження злочинів. Для цього необхідна повна автоматизація та комп'ютеризація створюваної структури, впровадження прогресивних методів аналізу і виявлення злочинів на ранніх стадіях

Причому, на відміну від податкової міліції, яка розслідує вже факт порушення, СФР здійснюватиме всебічний контроль переміщення грошових коштів в економіці і працюватиме на випередження злочинів. І тільки в тому разі, якщо наявний у її фахівців аналітичний інструментарій не дав бажаного ефекту, СФР займається виявленням порушників і поверненням вкрадених або недоплачених до бюджету грошей. Але для цього необхідна повна автоматизація та комп'ютеризація створюваної структури, впровадження прогресивних методів аналізу і виявлення злочинів на ранніх стадіях.

Зрозуміло, постає ще одне логічне запитання: а чи не породимо ми монстра, який усіх контролюватиме? Відповідь однозначна: ні, якщо із самого початку буде застосовано жорсткі вимоги до кадрового складу, мінімізовано вплив людського фактора в ухваленні рішень і дотримуватиметься контроль з боку ГПУ і НАБУ.

Плюс до всього служба має бути політично самостійним органом. Іншими словами, це відомство може перебувати у структурі Міністерства фінансів (наприклад, як в Іспанії чи Австрії), але при цьому голова фінансової поліції призначатиметься Кабміном і підкорятиметься безпосередньо прем'єр-міністрові. Другий варіант – залишити службу фінрозслідувань у складі ДФС, але зберегти її автономний статус і незалежність ухвалюваних рішень. Чому це важливо? Тому що в нас "дивовижно просто" проводять реорганізації, які часто приносять більше шкоди, ніж користі. Достатньо згадати, як протягом двох років на базі податкової та митної служб створювали Міністерство доходів і зборів, яке буквально за лічені дні перетворилася в ДФС. Щоб уникнути таких прецедентів із Службою фінансових розслідувань, необхідно забезпечити її "імунітет".

Безсумнівно, реформа податкової міліції не буде простою, оскільки доведеться подолати спротив низки чиновників і відомств, у яких забиратимуть їхні повноваження. Але разом із тим потрібно чітко розуміти, що створення фінансової поліції – це якісно новий стандарт правоохоронної та фіскальної систем. То хіба не до цього ми прагнемо?

Надрукувати
мітки:
коментарів
25 червня 2023
23 травня 2023
10 жовтня 2022
24 серпня 2022
19 серпня 2022
07 серпня 2022
05 травня 2022
28 січня 2019
14 грудня 2017
07 вересня 2017