Поділитись:

Багатоженство, дружини-слов’янки та заміж за ґвалтівника - гендерні історії з Марокко

Понеділок, 21 січня 2019, 07:40

Нещодавно в мене була відпустка в екзотичному та такому контрастному Марокко. Впродовж неї я писала блоги про міста, які нам доводилось відвідати а також деякі особливості та цікаві факти країни, якою ми подорожували.

І, ясна річ, цікавлячись гендерними тематикам, я не могла оминути увагою стан справ у цьому аспекті у Марокко.

Тому декілька поінтів та цікавих фактів про розвиток гендерної рівності у Марокко я вирішила викласти у цьому блозі, вибравши для вас найцікавіше на найбільш контраверсійне.

Ясна річ, сусідство та партнерство по багатьох питаннях, зокрема, торгівлі xз європейським країнами накладає свій соціально-політичний відбиток на моральний устрій Марокко та стиль держави. Країна не дуже слідує радикальним ісламським законам, але є одне але, а то й декілька.

Працевлаштування

Згідно з останніми даними Індексу гендерного розриву, Марокко займає 136 місце. Десять мільйонів жінок сьогодні не працевлаштовані, і це при тому, що все населення країни становить менше 40 млн. А якщо ж говорити про розрив в оплаті праці, то в середньому чоловіки в Марокко заробляють в чотири рази більше, ніж жінки.

Освіта

В останні десятиліття жінки отримали доступ до вищої освіти, і тепер до 20% викладачів університетів - жінки. Їм також належить чільне місце в медицині, навчанні дітей, інших областях. Сьогодні жінки Марокко представлені і в законодавчих органах країни.

До речі, вигляд жінок у Марокко багато у чому залежить від рівня їхньої освіченості. Через те, що багато сімей є бідними і дівчатка не здобувають освіти, їх рано видають заміж. Життя такої жінки зводиться до хатніх обов’язків, і тоді, як одягатися і як поводитися, їй диктує чоловік.

Закон

Статус жінки вперше був хоча б якось визначено після появи спеціального документа - Кодексу особистого статусу, так званого Мудаван. Вперше було сформульовано положення про ідеальну мусульманську сім’ю, на чолі якої обов"язково стояв чоловік. Жінка могла вступити в шлюб не інакше, як з дозволу батька або опікуна, причому, її згоди не було потрібно зовсім. Це призвело до того, що у вісімдесятих роках XX століття почалися активні виступи жінок Марокко за зміну свого становища в суспільстві.

Донедавна, у марокканському кримінальному кодексі був пункт, що дозволяв ґвалтівнику одружитися на жертві та таким чином уникнути тюремного ув"язнення. У 2012 році громадськість вразила історія зґвалтування 16-річної школярки. Ту дівчину до шлюбу примушували її родичі, які не хотіли розголосу скандалу. Не витримавши тиску, вона покінчила собою, прийнявши щурячу отруту. Після цієї трагедії по всій країні спалахнули протести і акції на підтримку прав жінок. І в кінці-кінців, через два роки цю статтю прибрали з кодексу.

Нова редакція Мудавану

З ім"ям короля Мухаммеда VI(про якого пізніше) пов"язують нову редакцію Кодексу Мудаван, що з"явилася на світ відносно недавно. Тепер до 18 років збільшено вік, з якого дівчина може вступати в шлюб. Колишній вік становив лише 15 років. Не потрібно більше обов"язкової згоди батька для вступу в шлюб, а заміжні жінки отримали право самі ініціювати розлучення, якщо в цьому була необхідність. Дитина, що народилася від іноземця, тепер отримувала всі права марокканського громадянина, в той час як раніше вона не могла на це розраховувати. Заслугою короля вважають і повсюдний розвиток жіночої освіти, і спільне навчання дітей в школах.

Одруження

У Марокко жінка мусульманка має право одружуватись лише з мусульманином. Чоловік може одружуватись з ким забажає. Окрім іудейок. Це через те, що діти у мусульманина стають мусульманами в обов’язковому порядку. А діти іудейки є лише іудеями. Це породжено різними традиціями. З геополітичної точки зору краще, щоб у мусульманина була дружина не мусульманка, тому що діти будуть лише мусульманами. Це у свою чергу, логічно веде до збільшення кількістості мусульман у світі.

Багатоженство

Разом з тим, залишилося непорушним одне з важливих положень Корану - дозвіл правовірному чоловікові мати до 4 дружин. Це положення було виправдано в стародавні часи, коли безліч чоловіків гинуло в кровопролитних війнах. Сьогодні воно втратило своє колишнє значення. Більш того, - далеко не всі з сьогоднішніх марокканських чоловіків готові утримувати навіть двох дружин. Це зараз досить накладно з економічних міркувань. Крім того, ввести в будинок другу дружину чоловік може тільки з письмової згоди першої, а для укладення шлюбу в цьому випадку необхідно спеціальне судове рішення. Свою роль зіграли і стародавні традиції берберів, які, в основному, зберегли моногамію навіть після прийняття ними Ісламу.

Слов’янські дружини

З тисяч слов’ян, що проживають зараз в Марокко, понад 90% - жінки. Більшість з них - дружини марокканців, які навчалися в університетах на території колишнього СНД. Повернутися додому з дипломом про вищу освіту, та ще й з світлошкірою дружиною, тут вважається престижним.

Король Своїми на диво ліберальними поглядами відрізняється король Мухаммед VI. Кілька років тому 52-річний очільник престолу ініціював реформи, які розширили права і свободи різних груп населення, включаючи жінок (нову редакцію вищезгаданого Мудавану). Та й своїм власним щасливим моногамним шлюбом з комп"ютерним інженером Лалл Сальмой Мухаммед VI демонструє стиль життя, який покликаний зблизити Схід і Захід, традиції і сучасність.

Одяг

Значна частина жінок (та й чоловіків) у цій країні носить традиційний мусульманський одяг - джеллабу, що повністю покриває тіло та передусім рятує від палючої спеки. Більшість жінок носить тільки хустку або й взагалі ходить з непокритою головою. Як виглядає марокканка — це її власний вибір. Хоча, звісно, має значення, у якій родині виховувалася. При цьому вже набагато рідше зустрічаються випадки, коли жінка повністю покриває себе, включно з руками та щиколотками, залишаючи відкритими лише очі, які іноді навіть ховають за сіткою. Таке практикують у фанатично-релігійних родинах, які неправильно трактують Коран.

Насильство

50% випадків насильства по відношенню до жінок - це, власне, домашнє насильство. Однак виявилося також, що дуже часто також насильство вчиняється щодо вчителів та працівників сфери освіти. Хто на них піднімає руку? Батьки учнів та самі студенти. Другий момент - економічне насильство, в рамках якого чоловік може обмежувати свою дружину в засобах. Цей вид насильства, до речі, веде за собою і фізичне. Що стосується сексуальних домагань на роботі, то в категорію ризику потрапляють жінки, які працюють в приватному секторі, тому що найчастіше вони офіційно не оформлені і не мають ніяких прав на захист.

Отож, підсумовуючи вищеописане:

  1. Страшні історії про самогубство дівчат, які виявились незайманими до шлюбу, матерів з позашлюбними дітьми та одруженням не за власною згодою тут все ще мають місце, хоча лише у прецедентному випадку, стаючи гучними кейсами для зміни законодавства.
  2. Разом з цим, Марокко точно не потрібно відносити до країн, які сповідують жорсткий Іслам, його боротьба за права людей і, особливо, жінок рухається, проте дуже повільними темпами. Жінки поступово отримують освіту, хорошу на роботу та об’єднуються у спілки для захисту своїх прав.
  3. Попри те, що християнізована Україна, церква якої нещодавно отримала Томос, не така радикальна у питаннях місця жінки у суспільстві, нам все ж є куди рухатись. Індекс гендерного розриву у нас на 61-ій позиції, що на 8 пунктів вище, попереднього року. Незважаючи на це, Україна все ще займає найгірші позиції у гендерному співвідношенні у сфері політичних прав та можливостей.
Надрукувати
мітки:
коментарів
28 жовтня 2023
22 вересня 2023
09 лютого 2023
24 травня 2022
21:30
30 квітня 2022
28 лютого 2022
10 листопада 2021
28 жовтня 2021
09 вересня 2020
08:30
25 серпня 2020