Поділитись:

Призначення позапланової перевірки за результатом запиту: де межа правомірності дій фіскальної служби?

Четвер, 06 квітня 2017, 12:00

У ситуації, коли підстави для відмови у задоволенні запиту фіскальної служби відсутні, як надати відповідь, щоб вона не зумовила проведення позапланової перевірки? Або незалежно від змісту відповіді та доданих до неї документів, фіскальним органом все ж таки видано наказ на проведення перевірки – де межа правомірності дій фіскальної служби та яким чином захистити суб'єкту господарювання власні інтереси?

Про ці та інші нюанси щодо юридично грамотної побудови взаємовідносин із фіскальним органом у продовження попередньої консультації розповідає Ірина Олейник, адвокат, управляючий партнер юридичної компанії "Аскольд".

ЧАСТИНА І: ОТРИМАЛИ ЗАПИТ ВІД ПОДАТКОВОЇ: ЯК РЕАГУВАТИ?

ЧАСТИНА ІІ: ДЕ МЕЖА ПРАВОМІРНОСТІ ДІЙ ФІСКАЛЬНОЇ СЛУЖБИ У ПРИЗНАЧЕННІ ПОЗАПЛАНОВОЇ ПЕРЕВІРКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТОМ ЗАПИТУ?

Право податкового органу на проведення документальної позапланової перевірки, передбачене пп.78.1.1. п.78 ст.78 Податкового кодексу України, може бути здійснено, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу контролю, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно до валютного, податкового та іншого, не врегульованого цим Кодексом, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи контролю, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

З наведеної норми вбачається, що підставою для проведення перевірки є:

  • не надання відповіді на письмовий запит, направлений з підстав, передбачених п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, які нами обговорювалося у попередній публікації,
  • у випадку, коли сумніви щодо виявлених фактів, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, не усунуті наданими у відповіді на запит поясненнями та їх документальним підтвердженням.

Отже, у контролюючого органу є право на оцінку пояснень та їх документальних підтверджень. Якщо ці пояснення не обґрунтовані або документально не підтверджені, призначення перевірки правомірне.

Суб'єкт господарювання має право не погодитися з рішенням про призначення перевірки та оспорити його у суді.

Фіскальний орган зобов'язаний довести обґрунтованість наказу про призначення перевірки після відповіді платника податків з посиланням на конкретні недоліки його пояснень та документів. Саме на відповідний обов'язок наголошується Вищим адміністративним судом під час перегляду рішень попередніх інстанцій у справах про визнання дій податкового органу протиправними та скасування наказу на перевірку.

При цьому у судовій практиці сформовано сталу позицію, що допуск до здійснення контрольного заходу жодним чином не нівелює правових наслідків процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні позапланової документальної перевірки.

Зазначений підхід суддів свідчить, що судова система в ряді випадків здатна захищати бізнес від зловживань зі сторони державних органів.

Отже, повноваження фіскального органу видавати наказ на проведення позапланової перевірки без наявності конкретних недоліків у відповіді платника на податковий запит є законодавчо обмеженими.

ЯК ДІЯТИ?

Детально перевіряйте наведену в запиті податковим органом аргументацію відправлення із законодавчо встановленими вимогами.

За наявності підстав відповідь у формі пояснень та їх документальних підтверджень на запит надавайте чітко у відповідності до переліку зазначених в ньому питань.

Додані до запиту копії документів повинні бути належним чином засвідчені підписом уповноваженої особи платника та печаткою суб'єкта господарювання. Аркуші відповіді повинні бути пронумеровані, а в окремих випадках, за умови великої кількості копій документів – прошиті.

Навіть за відсутності підстав для задоволення вимог запиту, ми рекомендуємо відмову у задоволенні вимог оформлювати письмово, яку обов'язково надавати до податкового органу в терміни, зазначені для відповіді на запит.

Пам'ятайте, що навіть у разі призначення позапланової перевірки за результатом запиту суб'єкт господарювання має право не погодитись з рішенням про призначення перевірки та оспорити його у суді.

Наголошуємо, що ефективність судового захисту інтересів суб'єкта господарювання напряму залежить від того, наскільки юридично грамотно було надано відповідь на запит фіскальної служби, що зумовив відповідну перевірку.

У будь-якому разі правовий аналіз отриманого запиту, оцінку ризиків відмови у його задоволенні та підготовку відповіді, судовий захист інтересів варто довірити фахівцям. Компанією Аскольд відповідні послуги надаються якісно та професійно, звертайтеся – проконсультуємо та допоможемо.

Ірина ОЛЕЙНИК, адвокат, керуючий партнер ІЮК "Аскольд"

Надрукувати
мітки:
коментарів