Поділитись:

Волинська єпархія ПЦУ розкритикувала аргументи УПЦ «МП» про перехід на новий календар

П'ятниця, 22 вересня 2023, 13:31
Волинська єпархія ПЦУ розкритикувала аргументи УПЦ «МП» про перехід на новий календар

Сьогодні в соціальних мережах багато мови щодо переходу Православної церкви України на новоюліанський календар. Саме тому Волинська єпархія ПЦУ вирішила розповісти про те, якими ж аргументами користуються представники УПЦ «МП» і як вони на них реагують.

Відповідний допис вони опублікували на своїй сторінці у фейсбуці.

Перший аргумент від УПЦ – «Хмара сходить над горою Фавор тільки 19 серпня, отже істинним є тільки старий стиль»

У Волинській єпархії ПЦУ зазначають, що за Євангелієм, Преображення відбулася в лютому-березні, за 40 днів до Великодня. Проте Православна церква вирішила святкувати цю подію 19 серпня (за ст. ст.), щоб уникнути збігу з Великим постом, оскільки це торжество занадто велике, щоб відзначати його у Великий піст. Тому священники й запитують у прихожан УПЦ, чи сходить хмара над Фавором в лютому-березні, відповідно до Євангелія.

За церковним Переданням, пояснюють на сторінці єпархії, є дві версії, де ж сталося Преображення Ісуса Христа: чи на горі Фавор (більш поширена, але менш імовірна), чи на горі Гермон (менш відома версія, але котру підтримують більшість сучасних богословів).

«До IV ст. в давньохристиянських записах гору Преображення за єврейською назвою не згадували. Проте після того, як християнство стало державною релігією Римської імперії, стало популярним паломництво на Святу Землю. Єлена, мати імператора Константина, влаштувала прощу на Фавор, там пізніше звели монастир, тож ця гора стала асоціюватися з подією Преображення. Але за часів Ісуса то була населена місцевість, на її вершині стояло римське укріплення, і це навряд чи могло стати місцем молитовного усамітнення Христа й учеників. Хронологія ж подій у Новому Завіті вказує на рух Ісуса на північ, до Гермону, а не на південь, до Фавору», – йдеться в дописі.

Отже, як вважають у православній церкві, Преображення відбулось і не 19, і не 6 серпня, і навіть не в серпні взагалі. Тому й появу хмари слід сприймати лише як природне, метеорологічне явище.

Другий аргумент від УПЦ – «Правильний тільки старий календар, бо його держалися наші предки, а на новий стиль ПЦУ перейшла з політичних причин (мовляв, подалі від Москви)»

Повномасштабний напад московських окупантів на Україну прискорив цей перехід, але політика тут, за словами священників, не головна причина. Вони зазначають, що перейшли до астрономічно більш точного календаря. Старий виявився неточним, тож православні церкви, одна за одною, перейшли з юліанського стилю на новоюліанський. На новому тепер живуть одинадцять із п’ятнадцяти православних церков світу. Недовгий час серед них була й РПЦ: у 1924 році Патріарх Московський і всея Русі Тихон видав таке розпорядження, але церковний народ не сприйняв тоді цього переходу і Патріарх «временно» відкликав перехід на новий стиль.

ПЦУ зробила висновок із наказових і непідготовлених переходів на новоюліанський календар інших церков, що призвели в них до несприйняття і навіть розколів. Запровадження нового стилю проходило поступово, після численних роз’яснень і добровільно. Тож громади, якщо хочуть і за відповідною процедурою, можуть залишатися на старому календарі (так і сталося в нечисленних випадках). Віра ж при цьому залишається незмінною.

«До речі, нині чимало парафій УПЦ (МП) на Буковині, звідки родом митрополит Онуфрій, з благословення церковноначалія дотримуються нового стилю, і, поміж іншим, святкують Різдво Господнє 25 грудня. Це тому, що в Чернівецькій області поруч з українцями живе багато румунів, а Румунська православна Церква давно перейшла на новий стиль (хоча є немало старостильників). І це правильно, адже святкуємо подію, а не дату: зі Святого Письма не відомо, якого числа й місяця народився Спаситель», – пишуть на сторінці єпархії.

Священники Православної церкви України також додають, що у Мінеї (богослужбовій книзі), за якою правиться в МП, Різдво Христове – 25 грудня.

Чого ж вони Великдень з РПЦ святкують, якщо відʼєдналися від неї?

Православна пасхалія, пишуть на фейсбук-сторінці Волинської єпархії, обчислюється зовсім за іншим принципом, вона прямо не привʼязана до григоріанського, чи юліанського, чи новоюліанського календарів. Тому Пасха у ПЦУ відзначається тоді ж, як і в РПЦ та інших помісних церквах.

«Отож, дорогі браття і сестри – вірні МП, запитайте про все це у свого батюшки. Він, напевно, добре знає Писання, де сказано: «Ваше ж слово хай буде: так – так, ні – ні. А що більше над це, то те від лукавого» (Мф. 5:37)», – йдеться у дописі.

Нагадаємо: на Волині на кладовищі у селі Гаразджа розгорівся конфлікт між волонтеркою та прихожанами УПЦ «МП».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів