Поділитись:

Мінінфраструктури підвищить ціни на залізничні квитки

Четвер, 26 січня 2017, 08:53

Міністерство інфраструктури України пропонує поетапне підвищення тарифів у 2017 році на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні.

З 1 квітня тариф пропонується підняти на 10 %, після чого 1 жовтня відбудеться ще одне 10-відсоткове підвищення у всіх категоріях поїздів і вагонів, окрім вагонів першого класу поїздів Інтерсіті+. Про це відомо з наказу Міністерства інфраструктури "Про затвердження тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні", – пише "Новое время".

Таке рішення передбачає приведення нинішніх тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом у відповідність з основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку на поточний рік, затвердженими Кабінетом Міністрів України. Так, індексація тарифів у грудні 2017 року до грудня попереднього року становитиме 21 %.

Автори документа відзначають, що рівень тарифів на перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні залишається незмінним у всіх типах вагонів, крім вагонів СВ і Інтерсіті+, з жовтня 2014 року, а у вагонах СВ – з 2009 року. А в умовах прогнозу на 2017 рік без індексації тарифів для приведення пасажирських перевезень до рівня беззбитковості (нульової рентабельності) тарифи на перевезення необхідно було б підвищити втричі.

"Укрзалізниця" щорічно несе мільярдні збитки на пасажирських перевезеннях, оскільки зважаючи на соціальну необхідність тарифи на пасажирські перевезення не можуть бути встановлені на економічно обґрунтованому рівні. Обсяг збитків залежить від динаміки витрат на пасажирські перевезення, а також від їхніх обсягів, – констатує старший аналітик ІК "Арт Капітал" Олексій Андрейченко. З ним погоджується голова аналітичного відділу ІК Eavex Capital Дмитро Чурін і додає, що таким чином міністерство хоче вивести пасажирські перевезення хоча б на беззбитковий рівень.

У Мінінфраструктури прокоментувати це рішення поки не змогли.

Нагадаємо: минулого року збитки від пасажирських перевезень виросли через відновлення пасажирообороту і підвищення витрат на ці послуги. За 10 місяців збільшення збитку від пасажирських перевезень склало 18,9 % або 6,9 млрд грн. За підсумками року збитки очікуються на рівні 9,9 млрд грн, а в 2017-му – понад 11 млрд грн.


Убытки УЗ от пассажирских перевозок, млрд

Збитки УЗ від пасажирських перевезень, млрд грн


Специфіка пасажирських перевезень у тому, що вони завжди були більше соціальні, ніж комерційні, зазначає керівник експертного спрямування ЦТС-Консалтинг Андрій Шкляр. З його слів, тут можливий підхід "беремо, скільки пасажири можуть заплатити", а не скільки це реально коштує.

"Тим більше, що собівартість перевезень за напрямками все ще ніхто не розуміє", – констатує він.

"Те, що компанія втрачає на пасажирських перевезеннях, їй необхідно компенсувати за рахунок вантажних перевезень, що робить економічну модель бізнесу в цілому непрозорою, особливо з урахуванням відсутності ринкових механізмів у регулюванні пасажирських тарифів", – повідомляє Андрейченко.

Зважаючи на це, довгостроковою метою "Укрзалізниці" є відхід від перехресного субсидування пасажирських перевезень вантажними. Зі слів аналітика, саме цим і зумовлена необхідність підвищення тарифів на пасажирські перевезення.

Куди підуть ці гроші – поки незрозуміло.

"Адже фінансовий план УЗ на наступний рік публічно ще не представлено, тому залишається лише здогадуватися", – зазначає Шкляр.

Нагадаємо, в кінці минулого року керівництво "Укрзалізниці" виносило на розгляд профільних міністерств і відомств питання підвищення тарифів на пасажирські перевезення на 35%. Тоді індексувати тарифи пропонувалося в два етапи: у першому кварталі і в четвертому по 16 %. Проте негативний соціальний і політичний осад від зростання пасажирських тарифів не дозволили уряду погодитися з таким радикальним стрибком, незважаючи на всю підтримку прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом "Укрзалізниці" останнім часом. "Мабуть, після консультацій у Кабміні апетити довелося зменшити до 21% у 2017-му році", – пояснює Андрейченко.

Надрукувати
мітки:
коментарів