Поділитись:

Головний фіскал Волині розповіла про електронне адміністрування ПДВ

Четвер, 13 липня 2017, 17:10
Головний фіскал Волині розповіла про електронне адміністрування ПДВ

Виконання податкових зобов'язань через Електронний кабінет платника, звітність у форматі online, відкрита інформації з реєстрів про статус платника податків, його податкову репутацію – неповний перелік сучасних та зручних електронних сервісів ДФС, що дозволяють перевести спілкування з податковим інспектором у безконтактний режим, відтак – максимально мінімізувати корупційні прояви.

Варто відзначити, що небезпідставно саме податок на додану вартість вважається одним з найбільш складних в адмініструванні, "зручним" з точки зору мінімізаторів для маніпулювання показниками. Тому не випадково з 1 липня 2017 року ДФС перейшло до вдоконаленого формату адміністрування ПДВ. Як запевняють фіскали, зловживання з ПДВ – в минулому завдяки електронному адміністрування ПДВ загалом та зокрема роботі системи автоматизованого моніторингу податкових накладних на наявність ризиків. Про деякі особливості процесу, його переваги – коментар начальника Головного управління ДФС у Волинській області Світлани Савчук.

"Інформаційні технології – це не лише спосіб більш оперативно та з мінімальними часовими витратами подати звітність платникам, й можливість фахівцям ДФС на новому якісному рівні опрацювати подану інформацію, зокрема на наявність ризиків несплати податків чи сумнівних ділових контактів, мета яких мінімізувати податкові зобов'язання. Тобто, опрацьовуючи інформацію про бізнес-взаємини платників шляхом аналізу виписаних і поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, система моніторингу автоматично "відсіює" ризикові та зупиняє такі сумнівні господарські операції. Під ризиками розуміється можливість безпідставно сформувати податковий кредит, що дозволяє або незаконно претендувати на бюджетне відшкодування, чи мінімізувати свої податкові зобов'язання перед бюджетом, – розповідає Світлана Савчук.

– Світлано Павлівно, а чи не є такий ґрунтовний аналіз господарської діяльності спробою тиску чи проникнення в комерційну таємницю?

– За жодних умов. Європейська практика передбачає повну прозорість у відносинах держави та бізнесу в тому разі, якщо таке підприємство претендує на кошти з бюджету. Отож, якщо платник ПДВ хоче отримати бюджетне відшкодування, він зобов'язаний надати всю інформацію для аналізу. До речі, ця інформація опрацьовується лише фахівцями та за жодних умов не потрапляє до сторонніх осіб, комерційна таємниця зберігається.

– Вже кілька місяців працює електронна система адміністрування ПДВ. Переважно оцінки з боку платників системи позитивні. Чого очікувати від автоматичного моніторингу ризиків, що на повну потужність запрацював з 1 липня?

– Тим представникам підприємництва, котрі дбають про свою ділову репутацію та перевіряють нових ділових партнерів, не варто хвилюватися щодо зупинки реєстрації податкових накладних. Завдання систем моніторингу ризиків – відстеження фіктивних господарських операцій, що дають право на формування податкового кредиту з ПДВ, згодом – претендувати на бюджетне відшкодування чи мінімізацію сплати. Моніторингу підлягають всі податкові накладні, але зупиняються, тобто блокуються лише ризикові. Рух ризикової податкової накладної зупиняється, фіктивна операція стає неможливою. А це означає, що шлях для податкового шахраювання – закритий.

– Перевірки накладної відбувається автоматично чи фактор суб'єктивного аналізу все ж таки присутній?

– Алгоритм моніторингу податкових накладних на "ризиковість" затверджений Міністерством фінансів України, визначені критерії такої оцінки, механізм та умови зупинення, а також конкретна інформація, зокрема надана платником, що підлягає аналізу. Загалом система електронного управління ризиками дворівнева - спочатку відбувається пошук ризикових накладних, а потім – аналіз кожної окремої податкової накладної. Весь процес автоматизований, не передбачає суб'єктивного втручання, а в його основі – загальні статистичні та кількісні дані, надані самим платником. Тобто, аналізуються звітні показники платника податку, наявна податкова інформація, а також дані, подані до ДФС за визначеною формою, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо по кожному виду економічної діяльності.

– Представники підприємництва досить часто нарікають, що не в змозі перевірити податкову репутацію своїх ділових партнерів, тим більше якщо йдеться про одну поставку товарів. Тож чи варто так все ускладнювати?

– Фахівці ДФС, як ніхто інший, розуміють, з яким великим масивом інформації доводиться працювати фінансовим та бухгалтерським службам підприємств. Перевірити всіх своїх бізнес-партнерів дійсно складно, однак у сучасному дуже динамічному світі варто перевіряти податкову репутацію своїх контрагентів. Це в інтересах легального бізнесу, якому держава гарантує прозорі правила та рівні конкурентні умови. Власне система моніторингу ризиків створена і працює в інтересах держави та сумлінного бізнесу. У цій ситуації в нагоді стане ще один електронний сервіс, що є на єдиному веб-порталі ДФС України - "Дізнайся більше про свого бізнес-партнера".

– Чи мають право платник навести аргументи на свою користь, якщо впевнені у легальності та законності здійснення господарсько операції, яка відображена у податковій накладній?

– Безумовно. Якщо платник не згоден з зупиненням реєстрації податкової накладної, то може через Електронний кабінет платника подати всі документи для того, щоб спеціальна комісія при ДФС прийняла рішення про розблокування податкової накладної. На це робоча група, що створена при кожному Головному управлінні ДФС в областях, має не більше п'яти днів. Тобто, фахівці ДФС в області розглядають пакети документів, що надаються суб'єктами декларування з так званими "відбитими" податковими накладними, передають їх до спеціальної комісії при ДФС України, яка й ухвалює остаточне рішення щодо приймання такої накладної або відмови. Платнику податків обов'язково повідомляється про причини неприйняття податкової накладної. Рішення комісії можна також оскаржувати в судовому порядку.

– Про який ефект від запровадження такого автоматизованого моніторингу вже можна впевнено стверджувати?

– Запроваджуючи систему електронного управління ризиками при адмініструванні ПДВ, держава очікує, що відбудеться максимальна детінізації економіки, покращаться конкурентні умови діяльності для суб'єктів господарювання та зростуть надходження до бюджету. Ефект від запровадження електронної системи адміністрування ПДВ без перебільшення лише на Волині – сотні мільйонів гривень додаткових надходжень до державного бюджету, а в масштабах країни – це мільярди на розвиток і забезпечення стабільності. Наприклад, на Волині у першому півріччі цього року сплачено понад 480 мільйонів гривень ПДВ, або майже на 38 відсотків більше, як торік. Маємо всі підстави вважати, що такий ріст - наслідок впровадження електронного адміністрування.

Надрукувати
мітки:
коментарів